STILL maakt automatisering nog slimmer
De volgende generatie automatisering
Hendrik-Ido-Ambacht, 30 mei 2023 – Automatisering is hot en onderwerp van veel discussie in de intralogistiek. Onder het motto ‘Automatisering - nu nog slimmer’ zet intralogistiek- en automatiseringsspecialist STILL een volgende stap: waar automatisering tot nu toe vooral een speelveld was voor technologische innovaties, speelt STILL efficiënt en intelligent in op de concrete en specifieke automatiseringsbehoeften van klanten.
STILL signaleert, naast de wens naar eenvoudigere producten, een groeiende behoefte van klanten aan snel implementeerbare en schaalbare automatiseringsoplossingen. “Automatisering is een van de antwoorden op het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Dat komt mede door demografische ontwikkelingen. Veel babyboomers gaan binnenkort met pensioen. Daarnaast is er in bijna elke bedrijfstak dringend behoefte aan personeel”, verklaart Frank Müller, Senior Vice President Brand Management STILL, de ontwikkeling. Slimme automatiseringsoplossingen zijn ontworpen om die tekorten aan te vullen.
“De hang naar automatisering bestaat al lang niet meer alleen bij de ‘early adopters’ die altijd op zoek zijn naar de nieuwste technologische trends en producten. Inmiddels is automatisering voor veel bedrijven de enige manier om de efficiencydruk het hoofd te bieden. En dan moet het zo snel mogelijk, ongecompliceerd en natuurlijk betrouwbaar zijn - en het liefst zonder grote verbouwingen in het magazijn”, voegt de STILL brand manager toe.
Automatisering wordt essentiële strategische hoeksteen
In dit verband is automatisering de afgelopen jaren voor STILL een bijzonder belangrijke strategische hoeksteen geworden. Frank Müller waarschuwt echter: "We moeten niet hoger, sneller, verder - we moeten slimmer!" Met andere woorden, intelligente oplossingen met de juiste mate van automatisering die snel kunnen worden geïmplementeerd, schaalbaar zijn en overal kunnen worden ingezet. Ook - en vooral - in bestaande panden. “Veel partijen kunnen een compleet nieuw magazijn op een greenfield site uitrusten met een hoge mate van automatisering. Het is de kunst om zinvolle automatisering in een bestaande, meestal zeer krappe magazijnstructuur te brengen. Juist voor die brownfield toepassingen biedt STILL de juiste automatiseringstechnologie”, benadrukt Müller.
Intelligente oplossingen voor bestaand vastgoed
Waar voorheen hoge eisen werden gesteld aan de omgeving, zodat de intelligente helpers betrouwbaar hun weg konden vinden, is dat tegenwoordig bijna overal mogelijk. Een nieuwe fabriek of een nieuw magazijn op een greenfield site, met alles wat het robothart sneller doet kloppen, is bovendien eerder uitzondering dan regel. Automatiseringsoplossingen moeten dan ook veelal in een bestaande magazijnstructuur (brownfield) worden geïntegreerd. Dat betekent: smalle gangpaden en geen ideale, vrije transportwegen, maar regelmatig obstakels op de route. De specifieke uitdaging ligt vooral in gemengde operaties, waar geautomatiseerde voertuigen samen moeten werken met manueel bediende trucks. Een ‘omheinde automatisering’ in een aparte zone is simpelweg vaak niet mogelijk in een brownfield magazijn. Ook hiervoor heeft STILL echter een passend antwoord: zelflerende industriële trucks die ook onder ongunstige omstandigheden veilig en effectief werken - plus een slimme scheiding van horizontaal en verticaal transport met apparatuur die geschikt is voor de gemengde inzet.
Slimme automatisering
Voor een slimme scheiding van verticaal en horizontaal transport is een grote variatie aan beschikbare voertuigtypes nodig. Zo kan elk voertuig precies die taken op zich nemen die het het best beheerst - en komen prijs en prestaties overeen met de eisen en verwachtingen van de klant. Waarom een – ten opzichte van een Autonome Mobiele Robot (AMR) – log voertuig, zoals een heftruck of reachtruck, inzetten voor transporten over lange afstanden? Nog afgezien van de tijd die chauffeurs tijdens het transport kwijt zijn en het feit dat die heftruck de medewerkers aan de productielijn vaak niet eens direct kan bereiken vanwege de krappe ruimte daar. Een AMR biedt hier louter voordelen. Zo bereikt de robot het doel snel en probleemloos, en scoort de AMR ook als het aankomt op aanschafkosten. Dankzij het compacte ontwerp heeft de AMR slechts de helft van de ruimte van een vorkheftruck nodig om de lading op te halen en af te leveren. Bovendien biedt STILL de keuze tussen de instapvariant ACH, die navigeert via QR-code op de grond, en de AXH voor nog meer flexibiliteit. De AXH komt in beeld bij complexere toepassingen en werkt uitstekend in gemengd bedrijf, d.w.z. in samenwerking met andere automatisch geleide voertuigen (AGV’s), zoals verticale orderverzamelaars of reachtrucks. Maar hij kan natuurlijk even goed overweg met voertuigen die nog niet geautomatiseerd zijn.
Automatiseringsgraad afstemmen op de behoeften
Het belangrijkste verschil tussen de modellen is de mate van autonomie die de mobiele robot meebrengt, zoals STILL onlangs demonstreerde tijdens LogiMAT 2023. Daarbij gaat het er dus om hoe intelligent de robot is. En hoe hij omgaat met onvoorspelbare situaties of een minder ideale omgeving. In de dagelijkse praktijk betekent dit dat een intelligente autonome robot geen ideale omgeving nodig heeft, maar zich aan de omgeving aanpast - net als zijn menselijke collega's. Obstakels op de route worden probleemloos ontweken. Bij volledige blokkades kan de robot zelfs de vooraf geplande route volledig herzien en zelfstandig alternatieve routes naar de bestemming vinden. Het zijn precies dit soort capaciteiten die de inzet van slimme robots in het brownfield mogelijk maken, bij voorkeur in gemengd bedrijf - samen met manueel bediende trucks.
Het eerste autonome transportvoertuig van STILL is de OPX iGo neo. Een intelligente, autonome orderpicker die als assistent-robot, ook cobot genoemd, werknemers assisteert. Maar het voertuig kan veel meer. In verschillende onderzoeksprojecten toonde STILL aan dat de neo ook volledig autonoom kan worden ingezet. Daarbij zijn de nodige omgevingssensoren al aanwezig, en kan de neo dienen als een ideaal platform voor verdere ontwikkelingen en uitbreiding van de AI-mogelijkheden.
Slimme automatiseringstechnologie vraagt modulaire hard- en software
En dat is nog niet alles: dankzij de schaalbaarheid van de automatisering en het gebruik van het plug-in principe maakt STILL de automatisering van industriële processen nog slimmer. “Om aan de behoeften van de klant en de vereiste snelheid, zowel in de productie als bij de implementatie van geautomatiseerde voertuigen, te voldoen, zijn gestandaardiseerde modules nodig. Die modules kunnen worden gecombineerd tot individuele oplossingen - zowel voor de voertuigen als voor de software”, legt Müller uit. Alleen gestandaardiseerde modules maken het mogelijk om schaalbare geautomatiseerde oplossingen te ontwerpen. Müller: “We hebben die molariteit nodig om voertuigen sneller te produceren en in bedrijf te stellen. Onderhoud, reparatie en retrofit, alles wordt vereenvoudigd dankzij de modulaire technologie.” Bovendien maakt een modulaire opbouw het mogelijk om aanvullende, nieuwe functies veel sneller te integreren en zo nog flexibeler in te spelen op trends, klantenwensen en nieuwe eisen.
VDA 5050
In de strijd tegen het aanhoudende personeelstekort en de toenemende kostendruk wil STILL geautomatiseerde oplossingen voor het grote publiek toegankelijk maken. Bestuurderloze transportsystemen (AGV’s) moeten geen nicheoplossingen zijn, maar geschikt worden voor de massa. Een belangrijke stap daarbij is de VDA 5050 interface - een universele 'taal' als het ware voor verschillende systemen, van welke aanbieder dan ook. In een wereld vol netwerken moeten gemengde vloten, met voertuigen uit verschillende landen en regio's, elkaar probleemloos aanvullen.
Om die reden hebben diverse AGV-gebruikers en fabrikanten de handen ineengeslagen en dit interfaceproject gerealiseerd. Met succes: in het kader van het Test Camp Intralogistics tijdens de IFOY Test Days 2023 reden voertuigen van STILL en vijf andere fabrikanten voor het eerst samen in een besturingssysteem van de KION Group. Het testscenario in Dortmund duurde vier dagen - en het verliep betrouwbaar. Het illustreerde hoe de overdracht van orders en statusgegevens via het systeem werkt. Van 27 tot 30 juni 2023 krijgt het project een vervolg op de vakbeurs automatica in München. Ook daar is STILL weer van de partij. Tegelijkertijd wordt de communicatie-interface verder ontwikkeld, zodat deze in de toekomst standaard in elk nieuw geautomatiseerd voertuig van STILL kan worden geïntegreerd.
Alle informatie over dit STILL persbericht, inclusief afbeeldingen, vindt u hier: https://still.canto.de/b/ICACB