Routetrein

Trekkracht met toekomst

Routetreinen en trekkers van STILL

De wortels van het succesverhaal van de STILL trekkers en routetreinen zijn terug te voeren op het economische wonder van Duitsland in de jaren vijftig en de daarmee gepaard gaande hausse in de logistiek.. Al in 1946 zet STILL zijn elektrische kar, de EK 2000 op de weg naar succes. De robuuste elektrische truck was het keerpunt voor STILL om een producent van industriële trucks te worden. De logische voortzetting van deze ontwikkeling is de wendbare driewielige trekker Muli-Mobil in 1948. Deze compacte elektrische truck met zijn krappe draaicirkel raakte de zenuw van de tijd. In de haven van Hamburg werd het wendbare voertuig een onmisbare helper. De driewielige trekker met het bedrijfslogo op de voorkant trekt tot tien aanhangers langs de talloze opslagloodsen.

Magere tractie

„just in time“ …

De snelheid van de industriele processen heeft zich door de tijd heen ontwikkelt. De voorheen gebruikelijke klassieke assemblagelijnproductie, zoals vormgegeven door Henry Ford, heeft als doel om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk identieke eindproducten te assembleren. Maar dit systeem is niet bestand tegen toenemende diversificatie en individualisering. Zo ontwikkelden de Japanse productiemanager Taiichi Ohno en zijn collega Shigeo Shingo kort na de Tweede Wereldoorlog het Toyota-productiesysteem dat wordt gekenmerkt door "just in time" en "Kanban".


Het basisidee was om onderscheid te maken tussen waardetoevoegende en niet- waardetoevoegende activiteiten en zo consequent alle afval te elimineren. In de automobielindustrie wordt vandaag de dag ongeveer een derde van alle componenten "just in time" geleverd. Fabrikanten van computers en consumentenelektronica passen dit slanke proces snel aan. Het principe: Zodra een klant bestelt, worden de bestelde varianten geregistreerd en wordt geanalyseerd welke componenten in totaal waar en wanneer nodig zijn, hoeveel componenten welke kleur hebben, hoeveel ervan van welk materiaal zijn gemaakt en welke verbindingsdelen nodig zijn voor de assemblage. Het effect: een aanzienlijke verkorting van de doorlooptijden en een aanzienlijke vermindering van de voorraden en dus lagere kosten".

Lean & Clean: Durchdacht getimte Routenzug-Konzepte
Lean & Clean: goed uitgekiende, getimede <br />routetreinconcepten maken het mogelijk om "just in time" <br /> of "just in sequence" te produceren - dit betekent lagere <br /> voorraadniveaus en lagere kosten.

 ... en "just in sequence" –

maar altijd met de juiste aanhanger

De volgende fase heet "just in sequence". Hier vindt een extra voorsortering plaats, die overeenkomt met de volgorde tijdens de montage. De medewerkers hebben alleen toegang tot het materiaal. Maar hoe komen de onderdelen net op tijd of net achter elkaar op de productielocatie? Hier kan het idee van het routetreinsysteem punten scoren. Deze term wordt in Europese en Duitse vakkringen sinds ongeveer 2008 gebruikt als het gaat om de gesynchroniseerde interne aanvoer van materialen. De routetrein is niet zozeer een technische uitvinding - tractoren met opleggers werden al veel eerder in de logistiek gebruikt, zoals de STILL Muli laat zien - maar een uitgekiend concept. Op basis van individuele timing en met geschikte transportsystemen zorgen de trekker en de aanhanger voor een volledig vorkheftruckvrije productie.

Efficiëntie en flexibiliteit

De effecten van slankere lijne

Een vorkheftruckvrije productie vermindert het aantal voertuigen en transporten dat nodig is in de materiaalstroom. De afhandelingsduur per ladingdrager wordt tot een minimum beperkt en de werkprocessen worden sneller, efficiënter en veiliger. De aldus bespaarde investerings- en bedrijfsmiddelen kunnen elders worden ingezet.

Intelligent recyclingmanagement

Het milkrun-principe

Een blik op de straten van kleine Engelse steden in de jaren zestig: de melkboer rijdt dagelijks zijn vaste route en weet dat hij de lege flessen die voor de deuren staan moet vervangen door volle. Hierdoor ontstaat een permanente leveringscyclus. Het aanbod van routetreinen springt op deze slimme succestrein. Maar de routetrein is een concept en geen voertuig in de klassieke zin. Trekkers en aanhangwagens worden zo gebruikt dat een kompleet heftruckvrije productie mogelijk is en dat ze nieuwe maatstaven stellen op het gebied van efficiëntie en veiligheid. In het onderdelenmagazijn duwt de chauffeur de lasten met lastdragers in de frames die aan het trekkende voertuig hangen. Hij gebruikt deze frames om een vooraf bepaalde route langs de montagelijnen af te leggen, levert de benodigde onderdelen net op tijd of net achter elkaar op de plaats van bestemming aan en neemt lege containers of wagens met reeds geassembleerde halffabrikaten mee terug.

Consequent op weg naar succes

STILL LiftRunner®

In 2008 hebben STILL en BMW gezamenlijk de STILL LiftRunner® ontwikkeld als een belangrijk instrument voor een vorkheftruckvrije productie volgens innovatieve lean-principes. Sindsdien is de op het Milkrun-concept georiënteerde proceslogica met succes gebruikt voor de productiebevoorrading van de autofabrikant. Inmiddels heeft de STILL LiftRunner® zich op de gehele markt gevestigd en zet hij met voortdurende verfijningen en verdere ontwikkelingen de standaard in de industrie. De STILL LiftRunner® is ook uitstekend geschikt voor de automatisering van de intralogistiek. Dit maakt een consequent geautomatiseerde goederenstroom tot aan de productielijn mogelijk, waardoor een efficiënte, cyclusgestuurde levering aan verschillende productielijnen mogelijk is.

stap voor stap naar de bestemming

Perfecte interactie van trolleys en frames

De onderdelen geladen op lastdragers, worden getransporteerd op trolleys die op de aanhangers worden gerold en zo getrokken worden door een trekker. De energie die nodig is voor de lift komt van het trekkende voertuig. Hoogontwikkelde frames tillen de wagens voor de reis op, waardoor het rijgeluid en de rolslijtage tot een minimum worden beperkt. De ontwikkeling van de frames is de laatste jaren steeds geavanceerder geworden. Zo zal STILL in 2015 de B-frames invoeren. Voordeel: ze kunnen van beide kanten worden geladen en gelost, wat de routeplanning en het transport flexibeler maakt.

/products/Company/100_Jahre_STILL/Tugger_trains/Bild_06.jpg

De digitale trein wint aan snelheid

Automatische routetreinen

De digitale revolutie en de vraag naar steeds dynamischere productie- en toeleveringsketens in alle sectoren zijn twee zijden van dezelfde medaille..De online economie met haar grote vraag naar transportlogistiek, kortere productlevenscycli, stijgende loonkosten en een tekort aan vaardigheden zijn allemaal factoren die deze ontwikkeling bepalen. Ook de hogere verwachtingen van de klant op het gebied van individualisering, levertijd en kleine batchgroottes versterken deze trend. Ongeacht de branche in kwestie zijn geautomatiseerde oplossingen in de vorm van chauffeurloze transportsystemen daarom een veelbelovende manier om het concurrentievermogen van uw eigen bedrijf te vergroten.

Beloning door industrie-experts

Een IFOY Award met trekkend effect

Van levering tot productie en verzendingslogistiek: geautomatiseerde routetreinoplossingen zullen in de toekomst een onmisbaar onderdeel vormen van de interne ladingafhandeling. routetreinen met chauffeurloze transportsystemen worden al met succes gebruikt door veel marktleiders - en met winstoogmerk. Niet voor niets werd STILL bekroond met de gerenommeerde "Industry Oscar" IFOY Award: voor de geautomatiseerde elektrische trekker LTX 50 plus LiftRoller iGo systems met automatische laad- en losfunctie in de categorie "AGV & Intralogistics Robot" 2019. Deze oplossing neemt het transport en de behandeling van ladingen tot 1.200 kg per aanhanger voor het eerst volledig automatisch over.

 

Zo snel als de brandweer

STILL LiftRunner® in de productiecyclus

Als toonaangevende leverancier van brandbeveiligingsapparatuur waardeert Ziegler GmbH in het bijzonder de snelheid en flexibiliteit van routetrein-oplossingen. Omdat het flexibel gesynchroniseerde productieaanbod dat mogelijk is met een lage materiaalvoorraad garant staat voor een verminderd intern verkeersvolume, lagere ongevallenrisico's en een vraaggerichte inzet van personeel tegen de achtergrond van het tekort aan geschoolde arbeidskrachten.


De concrete opdracht bij Ziegler: ontwikkeling en implementatie van een holistisch concept voor de productielogistiek. De oplossing op maat van STILL: na een intralogistieke analyse met passend advies werd een 11 meter lange trajecttrein met C-frame trailers op de rails gezet. De elektrische trekker LTX 70 fungeert als trekkend voertuig. De bufferplaatsen langs de montagelijn worden nu geleverd door STILL-treinen. Ziegler's projectmanager Mirco Adam: bij het plannen van zo'n routetrein moet het mogelijk zijn om het te integreren in de bestaande infrastructuur van onze fabriek. Onze analyses hebben geleid tot een maximale trajectlengte van 11 meter. Vanwege de kronkelende bebouwing moet de routetrein ook zeer wendbaar zijn. Bovendien kunnen de routes slechts in één richting worden afgelegd, er is geen draaimogelijkheid. De weg terug naar het overdrachtspunt leidt dus ook door het buitenterrein. Net als de brandweer.

Het routeconcept voor de brandbeveiligingsexpert <br />Ziegler is precies afgestemd op de magazijnarchitectuur. <br />De route loopt zowel binnen als buiten.
Het routeconcept voor de brandbeveiligingsexpert <br />Ziegler is precies afgestemd op de magazijnarchitectuur. <br />De route loopt zowel binnen als buiten.

Meer dan alleen maaltijden op wielen

gezondheid 24 uur per dag en 7 dagen per week met de routetrein

Meer dan 60 ziekenhuizen en wetenschappelijke instituten, ongeveer 1.500 bedden voor de verzorging van ongeveer 341.000 patiënten per jaar in het Universitair Ziekenhuis Mainz - dit hele organisme krijgt zijn hartslag alleen maar door middel van routetreinen van STILL. En dat de klok rond. Volgens het beproefde melkritprincipe vervoeren STILL R 07 elektrische trekkers met Li!Runner® C-frame trailers voedsel, wasgoed, leeggoed en restafval op het terrein van het ziekenhuis. Daarnaast zijn er speciale ladingdragers voor post, stikstof, flessengas en kabeltrommels. Bernd Broszehl, hoofd van de centrale diensten van het academisch ziekenhuis Mainz: "Van 6 uur 's ochtends tot 22 uur 's avonds zijn onze trajecten voortdurend in beweging. Tot 4.500 maaltijden voor 1.500 patiënten worden 's morgens, 's middags en 's avonds vanuit de keuken naar de afdelingen gebracht". Veiligheid heeft de hoogste prioriteit, legt Andreas Bade, Regional Sales Manager van de vestiging van STILL Frankfurt, uit: "Bij het instappen van de R 07-trekker worden alle frames automatisch omhoog gebracht als de hydraulische schakelaar wordt bediend en weer omlaag gebracht bij het verlaten van de trekker. Op deze manier kunnen de zorgvuldig ontbraamde roestvrijstalen schalen met ons gepatenteerde Li!Runner-principe tot op de vloer worden neergelaten en kunnen de wagens met weinig moeite worden geladen en gelost. De elektronica van de invoerwagens is beschermd tijdens het gebruik en de walsen zijn beschermd en niet beschadigd. Dit is waar mensen en technologie samenkomen in dienst van de gezondheid.

Routenzug mit Straßenzulassung
Routetrein op openbare weg: In het academisch ziekenhuis <br />Mainz zorgt een R 07-trekker voor de aanvoer <br /> van 1.500 patiënten met 4.500 <br /> maaltijden per dag.

Mens of machine?

Beide - en ergonomisch!

Gekwalificeerd en gezond gespecialiseerd personeel is de belangrijkste hulpbron van een bedrijf. De focus van automatisering ligt niet op personeelsbesparing, maar op het efficiënter - want waardetoevoegend en gezondheidsbesparend - inzetten van menselijk kapitaal. Automatisering door middel van routetreinconcepten ontlast medewerkers van fysiek inspannend of repeterend werk en creëert nieuwe toepassingsgebieden die creativiteit en deskundigheid vereisen. Dit komt de mensen in het bedrijf ten goede, want automatisering opent nieuwe gebieden van taken en verantwoordelijkheden. Een voorbeeld hiervan is de logistieke verantwoordelijkheid voor een uitgebreide productielijn in plaats van slechts een enkele processtap. Daarnaast is er een pluspunt in de ergonomie: de afhandeling van de trajecten is ergonomisch, omdat de bedieners minder tijd besteden aan het zitten. Extra accessoires zoals de TrolleyMover 4W 15 voor het laden en lossen van B- en E-frames of de Trolley Tilt Attachment van STILL zorgen voor meer ergonomische werkomstandigheden door een optimale werkhoogte en gemakkelijke toegang tot de containers. Oftewel: stap voor stap een gezondere werkomgeving!


routetreinen en trekkers van STILL

Heeft u vragen over onze routetreinen? Neem gerust contact met ons op.

Aanhef*
This site is protected by Friendly Captcha and the Friendly Captcha Privacy Policy applies.