21.05.2021

Safe, safer, STILL

STILL webinar toont oplossingen om heftrucks veilig door het magazijn te sturen

Hamburg, 20 mei 2021 - Een magazijn kan een gevaarlijke omgeving zijn. Alleen al in Nederland en België zijn er jaarlijks duizenden arbeidsongevallen waar hef- of magazijntrucks bij betrokken zijn. Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws: er zijn effectieve hulpsystemen die dergelijke ongevallen helpen voorkomen. Intralogistiek leverancier STILL presenteerde enkele van deze innovatieve veiligheidsoplossingen in een webinar met de titel "Veilig door het magazijn met industriële trucks".

Om te laten zien waar de gevaren in het magazijn schuilen, namen Jürgen Wrusch en Janos Poppe de deelnemers aan het webinar mee op een virtuele magazijntour. Onderweg legden de STILL-experts uit dat elk magazijn specifieke kenmerken heeft en dus ook een individuele risicorangschikking kent.

 

Toegangs- en gebruikscontrole

Al aan het begin van de dienst kunnen gevaren ontstaan door opzettelijk of nalatig wangedrag. Bijvoorbeeld wanneer trucks zonder toestemming worden gebruikt. Dat kan zijn door mensen die geen certificaat hebben of van wie de rijvaardigheid is afgenomen. Of door mensen die - zonder na te denken over de gevolgen van hun gedrag - gebruik maken van beschadigde trucks of trucks die ongeschikt zijn voor de werkzaamheden. "Elk van deze redenen roept onoverzienbare gevaren op," benadrukte Janos Poppe. Dit kan worden verholpen met systemen die ervoor zorgen dat alleen bevoegde bestuurders een geschikte truck in goede technische staat gebruiken. De pre-shift check van de STILL Easy Control boordcomputer is zo’n systeem. Voor aanvang van elke shift, of op door de gebruiker gedefinieerde tijdstippen, moeten chauffeurs via de boordcomputer bevestigen dat de truck bedienbaar is. Pas dan mogen ze de truck en alle functies bedienen. STILL's FleetManager toegangscontrolesysteem biedt ook een uitgebreide reeks rapportages en telematicatoepassingen die kunnen worden gebruikt om de inzet van trucks en chauffeurs te monitoren. Acceleratiesensoren kunnen worden gebruikt om de rijstijl van individuele bestuurders te monitoren en - indien nodig - in te grijpen in de truckbesturing. "De sensor detecteert mechanische schokken en reduceert direct de snelheid. Chauffeurs die door hun onvakkundig wangedrag een gevaar vormen voor hun omgeving, worden zo snel ontmaskerd en afgeremd", zegt Janos Poppe.

 

Aanrijdingsongevallen

Na een succesvolle toegangscontrole kan het werk beginnen en beweegt de truck door het magazijn. Vanaf dat moment bestaat ook het risico op botsingen; met bijvoorbeeld andere trucks, stellingen, voetgangers, of goederen. "Met behulp van visuele waarschuwingssignalen kunnen die aanrijdingen worden voorkomen. Ze verhogen de zichtbaarheid van de trucks aanzienlijk", legde Jürgen Wrusch uit aan de webinar deelnemers uit. Een beproefde oplossing hiervoor is de STILL waarschuwingszonelamp. Deze optionele verlichting fungeert als een visuele waarschuwing voor voetgangers en andere bestuurders in de directe omgeving. De lamp projecteert lichtstroken op de vloer naast de truck. Daarmee is de STILL waarschuwingszonelamp een goede aanvulling op de STILL Safety Light, die op een afstand van ongeveer 5 meter voor en achter de truck blauwe lichtpunten op de vloer projecteert om omstanders te attenderen op de naderende truck. En dus op een mogelijk aanrijdingsrisico.

Een grote stap richting het volledig voorkomen van aanrijdingsschade kan worden gezet met op radiogolven gebaseerde veiligheidssystemen. "Uitgangspunt van deze systemen is een tweerichtingscommunicatie via radiogolven tussen trucks, voetgangers en stilstaande apparatuur. Ook zonder visueel contact. Zowel de apparatuur als alle voetgangers en trucks worden uitgerust met radiomodules", legt Jürgen Wrusch uit. "Op deze manier kunnen trucks in gevarenzones automatisch worden gestuurd. Bijvoorbeeld door de snelheid te reduceren, of door de truck af te remmen als er aanrijdingsgevaar dreigt."

 

Kantelongevallen

Elke keer dat de truck – of eigenlijk dus de chauffeur – gehaast op weg is naar de volgende klus, doemt het grootste risico op: een kantelongeval. "Die gebeuren zowel met zware heftrucks als met pallettrucks. Veel voorkomende oorzaak is een te hoge snelheid bij het nemen van bochten", weet Janos Poppe. Ook hiervoor heeft STILL echter een passende oplossing: Curve Speed Control. De stuurhoekafhankelijke snelheidsbegrenzing vermindert het kantelgevaar door de bochtsnelheid aan te passen. De assistentiefunctie is beschikbaar voor diverse hef- en magazijntrucks en regelt automatisch de rijsnelheid afhankelijk van de stuurhoek. De bestuurder hoeft zich geen zorgen te maken over de snelheid in bochten. De truck remt automatisch en precies tot het punt waar de situatie weer veilig is. 

Kantelongevallen gebeuren ook wanneer bestuurders het laadvermogen van hun truck overschatten. Een te zware last op de vork kan ertoe leiden dat de truck in de stellingen, of van het laadperron kantelt. Om dit te voorkomen heeft STILL het Dynamic Load Control assistentiesysteem ontwikkeld. Dit systeem begrenst de hefhoogte in verhouding tot het gewicht van de last en voorkomt overbelasting van de truck. Jürgen Wrusch: "Voor heftrucks geldt dan: Hoe hoger en zwaarder de last, hoe langzamer de hefbeweging. Een zeer effectief assistentiesysteem dat de in- en uitslag van goederen op grote hoogtes niet alleen gemakkelijker maakt, maar ook een stuk veiliger." Een ander innovatief systeem om ongevallen te voorkomen is Active Load Stabilisation (ALS). ALS stopt automatisch, snel en effectief mastschommelingen die op grote hoogte ontstaan, waardoor ook de wachttijd tot 80% wordt verkort. Zo gaan veiligheid en productiviteit hand-in-hand.

 

Effectieve training

Het STILL webinar laat zien dat een ongevalvrije intralogistiek binnen handbereik ligt. Innovatieve, technologische oplossingen alleen zijn echter niet voldoende om dit te realiseren. Ook effectieve trainingsconcepten voor magazijnmedewerkers zullen nodig blijven om veilig en verantwoord met deze trucks om te gaan. Daarom heeft STILL ook een speciale website over veiligheid in het leven geroepen: www.still.de/safety. Want zelfs al kan de steeds betrouwbaarder wordende technologie veel beslissingen bij het bedienend personeel weghalen; industriële trucks zijn - en blijven ook in de toekomst - complexe werktuigen waarvan een veilige bediening goed moet worden aangeleerd. 

 

Over STILL

STILL biedt wereldwijd aangepaste intralogistieke oplossingen en implementeert het intelligente teamwerk van vorkheftrucks en magazijntechnologie, software en diensten. De prestatie die door de stichter Hans Still in 1920 is opgericht door een grote hoeveelheid creativiteit, ondernemersgeest en kwaliteit, ontwikkelde zich snel tot een sterk merk dat wereldwijd bekend is. Tegenwoordig zijn er ongeveer 9.000 gekwalificeerde medewerkers in onderzoek en ontwikkeling, productie, marketing en service betrokken om de behoeften van klanten over de hele wereld te vervullen. De sleutels voor het succes van het bedrijf zijn zeer efficiënte producten, variërend van sectorspecifieke complete aanbiedingen voor grote en kleine bedrijven naar computerassistente logistieke programma's voor efficiënt magazijn- en materiaalstroombeheer. Bezoek STILL ook op internet www.still.nl of www.facebook.com/StillInternTransport.