02.05.2022

KION Battery Systems breidt productiecapaciteit uit

Lithium-ion batterijen – Made in Germany

Hendrik-Ido-Ambacht, 2 mei 2022 – Elektrische hef- en magazijntrucks zijn al jaren populair in Europese warehouses. Steeds vaker zijn de trucks voorzien van lithium-ion batterijen. Om aan de groeiende vraag naar de onderhoudsvrije en krachtige accu’s te kunnen blijven voldoen, breidt de KION Group haar productiecapaciteit uit.

Het aandeel elektrisch aangedreven trucks in de Europese warehouses groeit al jaren gestaag. Ook voor de KION Group is de populariteit van elektrische hef- en magazijntrucks zichtbaar. In het boekjaar 2021 vestigden de binnenkomende orders voor elektrisch aangedreven trucks met 87 procent van het totale volume een nieuw record.

Sinds 2019 produceert KION in het Duitse Karlstein am Main jaarlijks duizenden 48- en 80-Volt accu’s voor die trucks. Ook voor de elektrisch aangedreven trucks van STILL, dat tot de KION Group hoort. “Die accu’s zijn bestemd voor een breed scala aan trucks. De configuraties zijn dan ook zeer gevarieerd. Mede daarom hechten we momenteel meer waarde aan hoogwaardig vakmanschap dan aan grootschalige geautomatiseerde processen”, vertelt Carsten Harnisch, Vice President New Energy Systems bij KION en Managing Director van KION Battery Systems (KBS). In de 4.000 vierkante meter grote productiehal werken 80 medewerkers.

Groeiende vraag naar duurzame intralogistieke oplossingen
Steeds vaker wordt er gekozen voor trucks die zijn voorzien van een lithium-ion batterij. De geavanceerde accu’s bieden volop voordelen en vormen een duurzaam en kostenefficiënt alternatief. Li-ion accu's hebben een veel grotere vermogensdichtheid en efficiëntie dan bijvoorbeeld loodzuur batterijen. De accu’s zijn niet alleen kleiner, maar helpen ook de energiekosten te verlagen. Tot wel 30% bij gelijkblijvende prestaties. Bovendien hoeven de accu's niet te worden gewisseld en is er geen onderhoud nodig. Een lithium-ion batterij kunnen op elk moment worden opgeladen als deze niet wordt gebruikt. Dat maakt de accu perfect voor een meerploegeninzet. Op het gebied van duurzaamheid komen lithium-ion accu's pas echt tot hun recht. Ze zijn emissievrij en dankzij hun zuiverheid bijzonder geschikt voor sectoren waar hoge eisen worden gesteld aan hygiëne, zoals de levensmiddelen- of farmaceutische sector.

“De voordelen van de nieuwste generatie li-ion batterijen zijn voor iedereen duidelijk. Daarbij kunnen li-ion trucks zich moeiteloos meten met hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Zelfs bij zware toepassingen met meerdere shifts en zware ladingen, zoals in de bouwmaterialensector. Lithium-ion technologie is, naast waterstofenergie, wat ons betreft een van de beste wegen naar een toekomstbestendige intralogistiek”, vervolgt Harnisch. Logisch dus, dat de KION Group een aanzienlijk deel van zijn expertise en capaciteiten investeert in KBS.

Tot 30.000 batterijen per jaar in eigen huis geproduceerd
Om nog beter aan de stijgende vraag te kunnen voldoen, opende KION Battery Systems onlangs een tweede productielijn. Met die tweede lijn verwacht KBS tot 30.000 accu's per jaar te kunnen produceren. Op de productieafdeling in Karlstein worden de lithium-ion cellen samengevoegd met talrijke andere componenten en bedraad tot een krachtig batterijsysteem. Ook subassemblages, zoals de ‘technologiecontainer’ – waarin de software is ondergebracht en die de batterij voorziet van de ‘denkkracht’ die nodig is voor intelligent opladen – worden hier geproduceerd.

KBS neemt een belangrijke plaats in binnen het energieportfolio van de KION Group. “Met de nieuwe productielijn hopen we optimaal te voldoen aan de voortdurend toenemende vraag naar moderne lithium-ion-accu's. Door de accu’s in eigen beheer te produceren, kunnen we onze klanten ook in een tijd van kwetsbare supply chains een goede leverbetrouwbaarheid blijven bieden”, stelt Harnisch.

Nieuwe start met batterij revisie
Naast de productie van nieuwe batterijen vindt in Karlstein ook een reeks onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten plaats. Die werkzaamheden zijn niet alleen gericht op het ontwerpen van nieuwe eigen energiesystemen, maar ook op het hergebruik van lithium-ion accu’s die aan het einde zijn van hun eerste levenscyclus. “Dat levert ons waardevolle ervaringen op over hoe we batterijen op een rendabele wijze kunnen hergebruiken in een tweede levenscyclus ten voordele van onze klanten. En hoe meer we de totale levensduur van een batterij kunnen verlengen, hoe meer we de totale CO2-footprint verkleinen, en daarmee de technologie nóg duurzamer maken”, besluit Harnisch.