17.10.2022

Intralogistiek staat op keerpunt

Thesen am Tresen – the STILL Logistics Talk 2022

Hamburg, 11 oktober 2022 - Een gebrek aan geschoold personeel, aanhoudende kostendruk en klimaatverandering zijn de belangrijkste drijfveren voor een keerpunt in de intralogistiek. Alleen bedrijven die de veranderingen omarmen blijven in de toekomst concurrerend. Zo luidde de teneur van twee sessies onder de titel ‘Thesen am Tresen - the STILL Logistics Talk’ tijdens de Logistics Summit 2022 in Hamburg.

Trendgesprek - de STILL Logistics Talk is te gast op de Logistics Summit 2022. Twee discdie draaien om de veranderende tijden in de intralogistiek.V.l.t.r.: Frank Müller, Senior Vice President STILL Brand Management, Florian Menold, Managing Director France pfenning logistics group, Marten Bosselmann, voorzitter van het Bundesverband Paket und Expresslogistik (BIEK) e. V., Anita Würmser, journaliste, publiciste en managing partner van impact media projects GmbH.

Na de succesvolle première van het format in 2021, gaf STILL afgelopen week een gastoptreden met twee sessies op het hoofdpodium van de Logistics Summit in het CCH-congrescentrum te Hamburg. In een speed talk van elk 25 minuten discussieerden logistieke experts met journalisten over scherpe stellingen rond de thema’s automatisering en circulariteit.

“Een hoop van de ongeveer 1.700 deelnemers gaven ons zeer positieve feedback. Zowel over de actuele inhoud als over het onderhoudende format”, kijkt Frank Müller, Senior Vice President Brand Management STILL EMEA tevreden terug.

Zelden zijn de trends in de intralogistiek duidelijker geweest: automatisering en duurzaamheid zijn dé twee centrale thema's van dit moment. Nagenoeg alle bedrijven zullen de komende twaalf maanden hierin investeren. Geschikte technologieën zijn beschikbaar en worden geleidelijk goedkoper, de instapdrempel daalt in rap tempo en tegelijkertijd verhogen het tekort aan geschoolde werknemers en de stijgende lonen de druk om te automatiseren, ook voor bestaande magazijnen. De belangrijkste drijfveer voor nieuwe projecten is het tekort aan gekwalificeerd personeel, dat op lange termijn niet zal veranderen, aldus Müller tijdens de automatiseringssessie.

“Wie bij automatisering mens en machine niet samen denkt, heeft de logistieke toekomst niet begrepen”, stelde Marten Bosselmann, voorzitter van de Duitse vereniging voor pakket- en expreslogistiek (BIEK). Volgens hem maken een tekort aan arbeidskrachten en stijgende personeelskosten de automatisering van pakketcentra onvermijdelijk. Het gaat er niet om personeel te ontslaan, maar te ontlasten. “Bedrijven moeten erin slagen mens en machine tot collega’s te maken”, aldus Bosselmann.

Volgens Müller vindt momenteel bij veel managers een omslag in het denken plaats. Dat komt volgens hem vooral doordat automatisering betaalbaarder wordt. Vooral automatiseringsprojecten in bestaande faciliteiten zijn straks in korte tijd en zonder grote veranderingen mogelijk. Brownfield wordt een trend.

In die context kondigde hij een nieuwe samenwerking aan tussen STILL en idealworks, gespecialiseerd in autonome mobiele robots (AMR’s). STILL is nu een internationale verkoop- en servicepartner voor de autonome robots, die lasten tot 1.000 kilogram kunnen transporteren.

“Projecten met AMR’s die flexibel en gemakkelijk schaalbaar zijn, renderen snel”, stelt Florian Menold. De situatie is echter anders voor grotere projecten, volgens de Managing Director voor Frankrijk van pfenning logistics group. Door de steeds kortere contractperiodes met klanten vormen dergelijke projecten een uitdaging voor logistieke dienstverleners. Menold stelt dat grote projecten vaak pas na vijf jaar rendabel zijn. Om logistiek dienstverleners in staat te stellen nieuwe klanten met andere goederen makkelijk in het logistieke netwerk te integreren, ziet hij graag meer flexibiliteit. “Automatisering is nu niet flexibel genoeg”, luidde zijn stelling.

Intralogistieke bedrijven – evenals hun klanten - moeten ook opnieuw nadenken over circulariteit. Dat werd in de tweede sessie benadrukt door wetenschapper Christoph Küffner van de Friedrich-Alexander Universiteit van Erlangen-Nürnberg. “Klimaatbescherming begint vandaag - meer van hetzelfde is er niet”, benadrukte de onderzoeker. Hij voorspelt dat de komende jaren steeds meer logistieke bedrijven volgens het cradle-to-cradle principe van de circulaire economie zullen handelen.

Bij STILL vond al een omslag in denken plaats, aldus Karl Knipfelberg. “De toekomstige RXE is de eerste heftruck die in circulaire termen is ontworpen”, aldus de Vice President Counterbalance & Energy van KION ITS EMEA. Volgens een conceptstudie zijn daardoor CO2-besparingen met dubbele cijfers mogelijk. “Duurzaamheidsmaatregelen stabiliseren alleen dat wat al bestaat. Bedrijven moeten een effectieve, functionerende materiaalkringloop invoeren”, betoogde Knipfelberg. “Circulariteit moet echter altijd holistisch worden opgevat - van productontwerp, via de toeleveringsketen, productie, gebruik door de klant tot hergebruik.”

Die filosofie dringt ook door in de bedrijfswagensector, bevestigde Frank Albers, Managing Director Sales & Marketing bij Fahrzeugwerk Bernard Krone. Al bij het ontwerp van aanhangwagens is de focus gericht op de totale levenscyclus - van gebruik tot verwijdering. De belangrijkste aspecten zijn gewicht, aerodynamica en hergebruik van materialen na het eerste leven van een aanhangwagen, dat gemiddeld acht jaar duurt. Onlangs werd ook een elektrische as geïntroduceerd.

Een tweede leven speelt ook een steeds belangrijkere rol bij industriële trucks. Om geen concessies te doen aan de betrouwbaarheid en kwaliteit voor de klant, werkt STILL onder meer aan concepten voor het hergebruik van lithium-ion accu’s en aan strategieën voor de inzet van brandstofcellen in het tweede leven van de truck. “Open technologie is belangrijk voor ons”, weet Knipfelberg. STILL is de eerste OEM in Europa met een eigen brandstofcelproductiefaciliteit. Daar wordt gestart met de productie van 24 Volt apparatuur.

Of het nu gaat om bedrijfsvoertuigen of intralogistieke oplossingen: De grootste drijfveer voor energiebesparing is vaak het gebruik ervan. Daarom helpen zowel Krone als STILL hun klanten bij het besparen van energie in de dagelijkse praktijk. Bandenspanningscontrolesystemen in trailers of slim energiebeheer om dure stroompieken tijdens het laden van accu’s te vermijden, zijn slechts twee van de vele diensten die het voor klanten makkelijker maken om in de toekomst de stap naar duurzaamheid te zetten.

STILL publiceert beide sessies de komende dagen op Exhibitions and digital events | STILL Germany.

Sinds 2021 behandelt STILL Logistics Talk ‘Thesen am Tresen’ actuele en visionaire thema’s in de logistiek en intralogistiek - onderwerpen die van groot belang zijn voor investeringsbeslissers. Prominente gasten uit de industrie, handel en dienstensector bespreken in talkshowstijl grensverleggende stellingen.

Alle informatie over het STILL persbericht inclusief beeldmateriaal is hier te vinden: EN_STILL_Thesen am Tresen 2022