04.05.2021

Geautomatiseerde voertuigen krijgen snel "routekaarten"

STILL nam deel aan "Industrial Indoor Localisation" (IIL) onderzoekproject

Hamburg, 29 April 2021 - Om magazijnprocessen succesvol te automatiseren, zijn grote hoeveelheden data nodig over de bestaande infrastructuur. Hoe deze informatie eenvoudiger kan worden verkregen en mogelijk zelfs kan worden gestandaardiseerd, is een van de onderwerpen van het onderzoeksproject "Industrial Indoor Localisation" (IIL), dat in februari 2021 werd afgerond. STILL heeft niet alleen zijn uitgebreide expertise op het gebied van voertuigautomatisering en robotica ingebracht in het project. Met zijn autonome horizontale orderverzameltruck OPX iGo neo heeft de intralogistiek leverancier nu al het ideale voertuig voor efficiënte procesautomatisering in handen. Daarmee zet STILL de volgende stap naar meer autonomie en flexibiliteit.

Een cruciale factor in het succes van het IIL-onderzoeksproject was de door STILLgeleverde autonome horizontale orderverzameltruck OPX iGo neo, met zijn in serieproductiegemonteerde sensortechnologie.

Indoor lokalisatie biedt belangrijke handvatten voor toekomstgerichte automatiseringsoplossingen in de intralogistiek. Alleen wie precies weet waar een truck, een robot of een pallet zich op een bepaald moment bevindt, kan dit potentieel benutten. "Om die positie te bepalen, hebben we gedetailleerde kaarten nodig die zoveel mogelijk gestandaardiseerd worden", zegt Tino Krüger-Basjmeleh, robotica-expert bij STILL. Dat gestandaardiseerde referentiekader is tussen 2018 en 2021 ontwikkeld in het onderzoeksproject 'Industrial Indoor Localisation', dat wordt gefinancierd door het European Regional Development Fund (ERDF) en de Vrije en Hanzestad Hamburg. Het resultaat is een open-source referentiearchitectuur voor indoor-lokalisatie (RAIL) die de levering van locatiegebaseerde diensten mogelijk maakt. STILL maakte, evenals sensorfabrikant Pepperl+Fuchs, deel uit van de samenwerking tussen wetenschap (Technische Universiteit Hamburg) en bedrijfsleven.

 

Het marktpotentieel van de toekomst aanboren

"Momenteel worden tal van automatiseringsprojecten niet gerealiseerd, enkel en alleen omdat de uitvoering van die projecten altijd een aanzienlijke initiële investering met zich meebrengt voor het maken van kaarten en het in bedrijf stellen van voertuigen," stelt Tino Krüger-Basjmeleh. "Het risico bestaat dat klanten hierdoor veelbelovende automatiseringsplannen afblazen." Zo gaat in feite een groot potentieel verloren op een belangrijke toekomstmarkt. Om hierin verandering te brengen zijn kaarten nodig die mens en machine in staat stellen verschillende behoeften te bedienen en complexe ontwikkelingen te ontkoppelen. Daarbij moeten die kaarten ook door niet-technici snel en gemakkelijk aan de specifieke omgeving kunnen worden aangepast. "Als hieraan wordt voldaan, zullen intelligente lokalisatietechnologieën in de nabije toekomst de kosten verlagen, de productiviteit verhogen en de arbeidsveiligheid verbeteren. Met de resultaten van het IIL-project zijn we een grote stap dichter bij de verwezenlijking van die doelstellingen gekomen", aldus de robotica-expert.



De OPX iGo neo; bij uitstek geschikt

Een cruciale factor in het succes van het IIL-onderzoeksproject vormde de STILL autonome horizontale orderverzameltruck OPX iGo neo. "Met sensoren die in serieproductie al in de OPX iGo neo zijn gemonteerd, is het geïntegreerde robotsysteem al in staat om alle vragen te beantwoorden die een geautomatiseerd voertuig moet beantwoorden," beschrijft Tino Krüger-Basjmeleh. Tijdens het onderzoeksproject werd juist van deze voordelen geprofiteerd Maar ook STILL en haar klanten plukken hier de vruchten van. "In de loop van het project hebben we veel nieuwe mogelijkheden voor de OPX iGo neo ontwikkeld. Zo hebben we de autonomie van het voertuig wederom aanzienlijk vergroot. Dit resulteerde in een nieuw prototype, dat we in de toekomst kunnen gebruiken om onze klanten heel duidelijk en zonder veel moeite tal van automatiseringsmogelijkheden te demonstreren", weet Krüger-Basjmeleh.

Zo heeft het autonome voertuig tijdens het onderzoeksproject voor het eerst aangetoond dat het zeer soepel en bijna onopgemerkt voor de operator kan schakelen tussen de manuele, de volautomatische en de autonome assistentiemodus. In de praktijk werkt dat als volgt: Het voertuig nadert de orderverzamelaar in automatische modus met een eerder opgepikte pallet en schakelt vervolgens over op de assistentiemodus. In deze modus assisteert het voertuig de operator bij het orderverzamelproces, zodat deze de goederen individueel kan verzamelen en het voertuig, als een "verlengde arm", de operator continu volgt. Aan het einde van het orderverzamelproces brengt het voertuig de bestelling automatisch naar het overdrachtspunt. "Dit is inderdaad een noviteit voor de hele intralogistieke sector. Dat dit proces zo soepel verloopt, hebben we in de loop van het onderzoeksproject voor het eerst kunnen aantonen. Het bedienend personeel wordt optimaal ondersteund door deze COBOT (Collaborative Robot) functionaliteit", zegt de robotica-expert tevreden.



Conclusie

Kortom, het IIL-onderzoeksproject was een groot succes. Voor verdere ontwikkeling van magazijn- en productielogistiek - maar ook voor STILL. "Bij STILL zijn we al heel lang bezig met automatisering en kunnen we onze klanten al zeer efficiënte oplossingen bieden. Die aanpak willen we in de toekomst graag verder optimaliseren,"zegt Tino Krüger-Basjmeleh. Er moet echter altijd worden nagegaan welke producten daadwerkelijk aan de behoeften van de klant voldoen en klaar zijn voor serieproductie. Met de resultaten van het IIL-project kunnen plannings- en inbedrijfstellingsprocessen in de toekomst worden vereenvoudigd, legt de expert uit: "Dankzij intelligente kaarten en nieuwe voertuigmogelijkheden kunnen wij in de toekomst geautomatiseerde voertuigen snel en probleemloos bij de klant installeren en met hen bespreken of de voorgestelde oplossing daadwerkelijk aan hun behoeften voldoet. Deelname aan dergelijke onderzoeksprojecten helpt ons enerzijds om de voordelen voor de klant te vergroten. Anderzijds stelt het ons in staat onze voorsprong op onze concurrentie te behouden."