04.06.2018

Vooruitgang, dankzij teamwork

Audi.

Sector: Automobiel
Bedrijf: De Audi groep is wereldwijd op meer dan 100 markten aanwezig en heeft ongeveer 90.000 werknemers.
Uitdaging: Efficiënte, autonome en stabiele processen tot stand brengen voor het wereldwijde vervoer van automobielonderdelen.
Oplossing: De reachtrucks herkennen alle containers en de IT-interfaces zorgen ervoor dat de geautomatiseerde trucks voortdurend van taken worden voorzien.
STILL producten: STILL FM-X reachtrucks met automatiseringstechnologie en voertuigcontrole van Dematic.

Met de opkomst van slimme fabrieken worden efficiënte autonome processen steeds belangrijker. Maar ze zijn ook zeer complex. STILL heeft de handen ineengeslagen met het nieuwste merk van KION, Dematic, om deze uitdaging aan te gaan in het logistieke centrum van Audi in Ingolstadt. De eerste resultaten na enkele maanden van het automatiseringsproject zijn positief.

Hij kondigt zichzelf aan met een pieptoon, eerst zachtjes, daarna steeds luider. Uiteindelijk verschijnt de STILL FM-X reachtruck om de hoek van Audi's logistieke centrum in Ingolstadt in Beieren. Alsof hij door een onzichtbare hand wordt gestuurd, nadert de oranje hightechmachine van Hamburgse makelij langzaam een blauwe krat. De truck stopt er enkele centimeters voor met zijn vork van de grond. Het lijkt alsof de reachtruck diep ademhaalt voor hij de krat optilt, maar in feite scannen de sensoren van de truck de krat en nemen ze de maat. Na een korte pauze wordt vastgesteld dat dit het juiste krat is. De FM-X laat zijn vork op de grond vallen, pakt de krat op en plaatst hem op de juiste plaats in het rek. "Het is onze taak om auto-onderdelen op tijd en in de juiste kwaliteit over de hele wereld te vervoeren, met name van Europa naar China, Mexico en Brazilië", legt Adam Molnar uit, hoofd internationale logistiek bij Audi. Dit omvat een complex proces van goedereninvoer en opslag tot verpakkingsstations en verzending. "De toenemende automatisering en het stijgende gebruik van digitale technologieën bieden veel kansen en mogelijkheden om het logistieke proces efficiënter en stabieler te maken. We wilden dit in de echte wereld beoordelen", zegt Stefan Meier, logistiek planner bij Audi en projectmanager voor geautomatiseerde reachtrucks. De CKD logistieke faciliteit in Ingolstadt werd gekozen als de locatie om dit op de proef te stellen. "De vestiging is niet alleen ons CKD-centrum van uitmuntendheid, maar het is ook de enige CKD-vestiging van Audi die volledig door Audi-medewerkers wordt gerund", legt Meier uit. CKD staat voor 'completely knocked down', een productiemethode waarbij voertuigen in onderdelen worden uitgevoerd en in het land van bestemming worden geassembleerd en verkocht - vooral om hoge invoerrechten op afgewerkte producten te vermijden.

Er was een eenvoudige reden waarom STILL als strategische partner werd gekozen. "STILL was de enige leverancier die voor onze complexe processen een oplossing kon bieden die volledig aan onze eisen voldeed", zegt Molnar. Patrick Litz, systeemconsultant bij STILL, is verheugd dat te horen: "Als internationale en lokale partner van Audi zijn we er om ondersteuning te bieden, of het nu gaat om wagenparkoptimalisatie of om service. Het is niet meer dan logisch dat we samen concepten ontwikkelen." Na de eerste gesprekken in Ingolstadt werd een concept ontwikkeld met Dematic, de specialisten op het gebied van automatisering en supply chain optimalisatie. De twee KION-merkbedrijven konden hun uitgebreide expertise bundelen, wat resulteerde in twee STILL-reachtrucks met automatiseringstechnologie en voertuigbesturing gemaakt door Dematic. "De betrokken synergieën zorgen voor een toegevoegde waarde en veel voordelen voor Audi", zegt Litz. Maar het was niet allemaal van een leien dakje: "Bij dit project werd gewerkt met spitstechnologie. Audi had weinig ervaring op dit gebied en het was aan het projectteam om het hele planningsproces op zich te nemen. Naast de omvang van de planning vormden ook de grote verscheidenheid aan containertypes die moesten worden verwerkt en de integratie in onze IT-systemen uitdagingen", aldus Meier. Patrick Litz vult aan: " Kant en klare oplossingen zijn ongeschikt voor zo'n complex project, dus nauw samenwerken met de klant om oplossingen te vinden is essentieel, vooral in een vroeg stadium van de conceptfase." Het idee werd uiteindelijk werkelijkheid eind 2017, en vrachtwagens rijden nu voortdurend over het magazijn, vervoeren nieuwe containers en plaatsen ze in de toegewezen ruimtes. Een paar minuten later arriveert een van de geautomatiseerde reachtrucks en brengt de container naar het rek. Zelfs de hoogste niveaus in de stelling en zware ladingen zijn niet langer een probleem. Containers worden moeiteloos vijf meter hoog opgetild en met evenveel zorg en aandacht geplaatst als op de lagere niveaus. "Onze reachtrucks zijn de enigen die dat kunnen", zegt Litz met trots.

De geautomatiseerde FM-X trucks blijven uit de buurt van de handmatig bestuurde voertuigen, met veiligheidsvoorzieningen zoals sensoren en akoestische signalen die eventuele botsingen voorkomen. De sensoren aan de voorkant van de vork maken ook de exacte positionering van containers mogelijk. Op slechts een paar stappen afstand kunnen Audi-medewerkers de taken van de geautomatiseerde trucks op het scherm volgen en indien nodig wijzigen. De batterij kan bijvoorbeeld om de tien uur worden vervangen. Bij het laadpunt wordt de lege accu door een medewerker verwijderd en vervangen door een volledig opgeladen exemplaar. De hele procedure duurt ongeveer vijf minuten. Zodra dit is gebeurd, keren de vrachtwagens terug naar de 24 manuele pakstations en passen zich aan het werktempo aan.

Na een paar maanden zijn de strategische partners tevreden over de vorderingen tot dusver. "Het project verloopt heel goed. De reachtrucks herkennen alle containers correct en de IT-interfaces zorgen ervoor dat de geautomatiseerde trucks voortdurend van taken worden voorzien", zegt Meier. "We zijn erin geslaagd om de gespecificeerde prestaties voor beide trucks elke dag te halen, en op sommige momenten hebben we die zelfs overtroffen. Dit is zonder twijfel te danken aan de uitstekende samenwerking met STILL en Dematic." Ook Philipp Hoops, projectmanager bij Dematic, is opgetogen: "Het systeem is vanaf het begin zeer stabiel geweest, met weinig fouten en geen storingen. We hebben ook een basis kunnen leggen voor onze follow-upprocessen en hebben expertise opgedaan met interfaces en pallettypes die we kunnen toepassen op nieuwe projecten." Litz is ook optimistisch als het gaat om de verlenging van de samenwerking: "Zodra het pilotproject is afgerond, plant Audi een uitrol over meerdere magazijnen. Na het succes van de pilot kijken we uit naar de voortzetting van onze samenwerking en zijn we klaar om aan verdere projecten te beginnen." Gezien de vooruitgang die tot nu toe is geboekt, is hij terecht optimistisch.