29.01.2024

VDV Group benut ruimte optimaal met STILL-shuttle

Schuifpuzzel met toekomstperspectief

VDV Group uit Dinteloord verhoogt haar opslagcapaciteit sterk met het shuttlesysteem van STILL. De dienstverlener in droge bulkgoederen neemt daarbij een voorschot op de toekomst waarin verdere automatisering centraal staat. Voorlopig is de geboekte ruimtewinst al zeer de moeite waard.

De medewerkers van de VDV Group zijn, naar eigen zeggen, echte zakkenvullers. Letterlijk, want als dienstverleners in de droge bulk zorgen ze ervoor dat het product van hun klanten in de juiste vorm in de juiste zak komt. Van eenheden variërend van 5 kg tot 2 ton, alles is mogelijk. “En daarbij mengen, malen, zeven en breken we het product desgewenst ook”, voegt director Adwin van der Vorst, toe. “We doen dit als familiebedrijf al vele decennia vanuit onze vestiging in Stampersgat en sinds 2018 vanuit deze locatie in Dinteloord.”

Oog op de toekomst
De locatie in Dinteloord is 14.000 m2 groot en telt zes brandcompartimenten. Hierin staat een bonte mix aan afgezakte voedingsmiddelen, pet food, veevoeder en diverse technische goederen. Ruim 90% is bestemd voor de export, het overige deel is voor binnenlandse afzet. De nieuwe locatie is duidelijk met het oog op te toekomst gebouwd. De compartimenten zijn afsluitbaar van elkaar als dat gewenst wordt door de klant of noodzakelijk is voor het productieproces. Ze zijn vrij van drempels en alle deuren zijn 6,5 meter hoog zodat ook groot intern transportmaterieel er doorheen kan. “Dat was in het begin niet nodig, want we stapelden alles met gewone heftrucks tot driehoog koud op elkaar”, vervolgt Adwin. “We groeiden echter zo snel dat het vloeroppervlak vol raakte. We moesten de hoogte in, want met 12.80 meter vrije ruimte onder spant lag daar een flink stuk opslagwinst.”

Wens naar totaalpakket
“De VDV Group had al goed voor ogen op welke manier ze de opslagwinst wilden behalen,” vertelt Rick Vervaart, Sales Manager Intralogistic Solutions bij STILL Nederland. “Ze zochten hiervoor een totaalpakket en dat hebben wij ze geboden.”
De wens van de VDV Group bestond uit een shuttle-opslag in kanalen van 13 blok- of 16 europallets diep. De kanalen worden bediend met een man-up truck voor de hogere locaties, terwijl de lagere niveaus ook gewoon met de heftruck en reachtruck zijn te bereiken.
Adwin knikt bevestigend. “STILL reageerde snel, kwam met het juiste concept en een goede prijs. De bouw was supervlot en binnen een paar maanden hadden we in hal D een shuttle-opslag staan voor 3.000 pallets.”
Op basis van dit succes hebben beide partijen onlangs deze aanpak herhaald voor hal A. Ook daar staat nu een shuttle-opslag. In afmeting even groot, maar met ongeveer 10% minder locaties omdat de onderste opslagsecties ruimte bieden aan hogere flexibele bulk containers.

Optimale controle
Met alle stellingen, vier shuttles, een reachtruck en een inductiegeleide MX-X man up truck leverde STILL een slim en compact opslagsysteem. Het grote voordeel van de shuttle-opslag zit hem niet alleen in de optimale benutting van de ruimte. Ook de kwaliteit van de in- en uitslag speelt een grote rol. Zeker bij de VDV Group, waarbij sommige pallets een waarde vertegenwoordigen van enkele tienduizenden euro’s. Anders dan bij inrijstellingen rijdt de truck niet in de kanalen, maar alleen ervoor. Dat voorkomt aanrijschades aan product en stellingen. Een separate shuttle die onder de pallet rijdt, brengt de pallet op de juiste locatie in het kanaal. “Om meer zicht te hebben op de hogere locaties werken we daarom ook met de man up truck en dat is een vrij unieke combinatie”, verduidelijkt Adwin van der Vorst. “De chauffeur gaat mee omhoog met de pallet en ziet zo precies wat hij doet. Zeker met de handling van pallets van 1.000 kg op die hoogte geeft dat een veilig gevoel en optimale controle.”

Automatisering mogelijk
In de beide hallen waar nu de shuttle-opslag staat, past VDV ook de conventionele koud gestapelde opslag toe. Het is de mix van systemen die voor snelheid en opslagdichtheid zorgt en dat is voor de nabije toekomst prima geregeld. Toch kijkt het bedrijf alweer een stap verder en dat blijkt uit de maatvoering van het gangpad tussen beide opslagsecties. Met een breedte van 5 meter is deze bijzonder riant. Hierdoor kunnen gewone heftrucks en de combitruck probleemloos tegelijk aan het werk, maar ook is het mogelijk om in de toekomst een automatische kraan te laten rijden. Adwin: “Verdere automatisering is gewenst en op deze manier mogelijk. Als de tijd rijp is, nemen we die stap. Dat geldt ook voor verdere uitbreiding van onze activiteiten. Naast dit pand is er ruimte voor nog eens 14.000 m2 erbij om nog meer zakken te gaan vullen. Want, zoals gezegd, daarin zijn we erg goed.”