30.04.2019

STILL zet IFOY-zegereeks voort

Felbegeerde award voor Still LiftRunner® & LTX 50

Hendrik-Ido-Ambacht, april 2019 - Tijdens een feestelijke IFOY AWARD Night in het Weense Hofburg paleis zijn de IFOY Awards 2019 uitgereikt. In de categorie ‘AGV & Intralogistics Robot’ ging de felbegeerde award naar de LiftRunner met automatisch laden en lossen en de LTX 50.

In der Kategorie „AGV & Intralogistics Robot“ beim diesjährigen International Intralogistics and Forklift Truck of the Year (IFOY) Award setzte sich der automatisierte LiftRunner mit LTX 50 und automatischer Be- und Entladung durch.

Alle genomineerden voor de IFOY (International Intralogistics and Forklift Truck of the Year) Awards waren in maart reeds uitvoerig aan de tand gevoeld tijdens een intensieve testweek op het beursterrein van Hannover. Vooraanstaande onafhankelijke experts en een internationale 29-koppige vakjury beoordeelden de finalisten op onder meer innovatiewaarde vergeleken met vergelijkbare oplossingen in de markt. De winnaars, tot het laatste moment geheim gehouden, ontvingen op vrijdag 26 april de felbegeerde ‘intralogistieke Oscars’ in Wenen.

STILL wist met twee nominaties door te dringen tot de finale van de IFOY Awards 2019. STILL neXXt fleet, voor intelligent vlootbeheer, greep net naast de hoofdprijs. Maar in de categorie ‘AGV & Intralogistics Robot’ ging de winst naar STILL dat daarmee haar IFOY-zegereeks voortzet en zijn status als toonaangevende intralogistieke leverancier opnieuw bevestigd ziet.

Beste "AGV & Intralogistics Robot"


De winnende oplossing bestaat uit een geautomatiseerde STILL elektrische trekker, type LTX 50, gecombineerd met de innovatieve LiftRunner-frames met automatische laad- en losfunctie.

Deze goederentrein-oplossing verzorgt voor het eerst het volautomatische transport én de handling van lasten tot 1.200 kg per aanhanger. De LTX 50 trekker is hierbij bijzonder koersvast en kan – indien nodig – ook handmatig worden bediend.

De LiftRunner-frames zijn voorzien van sensoren en een geïntegreerd rollenplatform. Na nauwkeurige positionering wordt de lading op de hoogte van het overdrachtstation gebracht. Via het rollenplatform wordt de last vervolgens naadloos weggezet of opgenomen.

Flexibiliteit geprezen


De overdrachtstations halen hun energie en informatie uit het intelligente frame en hoeven dus niet in de IT-structuur van het bedrijf te worden geïntegreerd. Dankzij lasernavigatie kan de positionering met een nauwkeurigheid van 1 cm plaatsvinden.

Zodra de juiste positie is bevestigd, worden de rollenbanen geactiveerd en begint het laad- of losproces. Een tweede sensor beëindigt het proces en controleert tevens of het laden of lossen volledig heeft plaatsgevonden.

Tijdens de innovatiechecks prezen de experts de grote flexibiliteit van de oplossing.

"Indrukwekkende innovatie"


Doordat zowel ladingoverdracht als transport geautomatiseerd zijn, biedt dit innovatieve concept voordelen voor bijvoorbeeld de bevoorrading van productielijnen. Daarbij reduceert het transport van meerdere lasten per rit de verkeersdrukte op de werkvloer, waardoor ook de veiligheid toeneemt.

"Het gaat om de praktijk. Innovatie moet de logistiek naar een nieuw niveau tillen. De winnaar heeft dit op indrukwekkende wijze gedaan en maakt de weg vrij voor autonome intralogistiek. Dat is absoluut een IFOY Award waard", aldus de laureaat, Arno Reich, Senior Vice President van Deutsche Messe AG.

Over de IFOY Award


Sinds 2013 wordt de IFOY Award beschouwd als een indicator voor kosteneffectiviteit en innovatie. Op grond van de specialistische kennis van experts en jury wordt de award beschouwd als de onbetwiste innovatieprijs in de intralogistiek. De winnaars worden jaarlijks gekozen door een onafhankelijke jury van vooraanstaande internationale vakjournalisten, die op basis van neutrale tests met een uitgebreide reeks testcriteria en een specifiek gedefinieerde innovatiecheck hun keuze bepalen. De resultaten van alle finalisten worden vergeleken met hun respectievelijke concurrenten in de markt. De IFOY Award staat onder auspiciën van het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Energie en wordt gesponsord door de VDMA (Duitse vereniging van machine- en installatiebouwers), de vakvereniging voor materiaalbehandeling en intralogistiek van de VDMA.