13.03.2020

Hybride tracking voor optimaal picken in teamverband

STILL presenteert volgende stap in autonoom orderpicken met OPX iGo neo

Hamburg, maart 2020 - Ongeveer drie jaar na hun succesvolle introductie zijn de OPX horizontale orderverzameltrucks van STILL klaar voor een nieuwe uitdaging. Uitgerust met de slimme iGo neo technologie worden ze autonome assistenten en tillen ze de productiviteit van orderverzamelaars in operaties met een hoge orderverzameldichtheid naar een nieuw niveau. De ergonomisch geperfectioneerde OPX iGo neo maakt het werk gemakkelijker en inspireert door de intuïtieve bediening en het moderne design, dat is ontworpen voor maximale veiligheid.

Dagelijks staan bedrijven onder druk van stijgende kosten, kortere orderdoorlooptijden en een hogere leverkwaliteit. Om die druk te weerstaan, moet de logistiek voortdurend worden aangepast aan de veranderende eisen. Er zullen vragen moeten worden beantwoord: Wat is er nodig om concurrerend te blijven? Wie is de meest geschikte aanbieder? En hoe kan een oplossing binnen het bedrijf worden geïmplementeerd? Het Advanced Applications expertteam beantwoordt deze complexe vragen met een gedegen expertise op het gebied van industrie en logistiek. Met een op de individuele behoeften afgestemde adviesaanpak worden, indien gewenst, bestaande processen aan de tand gevoeld en mogelijke optimalisatieslagen aan het licht gebracht. Op basis hiervan presenteert het team de mogelijkheden voor actie en wordt een passend implementatieconcept ontwikkeld. Een belangrijk voordeel is dat STILL als slimme full serviceprovider een uitgebreid intralogistiek portfolio van geïntegreerde manuele, geautomatiseerde en autonome oplossingen biedt. Inzet van de verschillende technologieën en de mate van automatisering is afhankelijk van de huidige processen, maar ook van mogelijke toekomstige veranderingen in die processen.

Een deelgebied van deze uitgebreide adviesdiensten is het optimaliseren van orderverzamelprocessen. Sleutel tot het meest efficiënte pickproces is de selectie van de juiste pickstrategie en de implementatie van het juiste pickconcept. Als de strategie al is gedefinieerd, is het taak om het juiste pickconcept te ontwikkelen. Bijvoorbeeld een autonome oplossing, zoals de OPX iGo neo.

Hogere pickprestaties door autonome ondersteuning

De OPX iGo neo is speciaal ontworpen voor intensief orderverzamelen met een hoge pickdichtheid op vloerniveau en op het eerste liggerniveau. Dankzij de unieke iGo neo technologie ondersteunen de flexibele trucks de operator bij wat hij of zij nog steeds het beste kan: het verzamelen van de orders. Als zelfstandig opererende assistent volgt de OPX iGo neo de operator autonoom en stopt de truck automatisch op de optimale pickpositie. Zo wordt tot 75 procent van het energie- en tijdrovende op- en afstappen bespaard. Tegelijkertijd nemen de loopafstanden aanzienlijk af.

De kunstmatige intelligentie in de truck, zorgt ervoor dat de route en de snelheid altijd worden aangepast aan de betreffende omstandigheden. Ook kan de operator handmatig de pickafstand tot de stelling aanpassen en bepalen bij welke palletpositie (van maximaal vier pallets) de truck moet stoppen.

Een Wifi-verbinding is niet nodig en de implementatie is snel en eenvoudig. Zo hoeven er bijvoorbeeld geen routes te worden geprogrammeerd en zijn aanpassingen aan het magazijn of de infrastructuur eveneens overbodig.

"Voor bedrijven die hun processen al grotendeels hebben geoptimaliseerd, biedt de OPX iGo neo een slimme manier om de productiviteit bij horizontaal orderverzamelen te verhogen en tegelijkertijd de werkdruk van de medewerkers te verminderen", legt Erik Düwel, hoofd Product Management Advanced Applications bij STILL, uit. "Bedrijven die nog potentieel hebben voor procesoptimalisatie bereiken vaak zelfs een nog hogere efficiëntieverbetering."

Metro Logistics GmbH uit Marl, Duitsland, testte de nieuwkomer in de praktijk. Peter Kaleck, operations manager van Metro Logistics GmbH in Marl, Duitsland, voegt toe: "De OPX iGo neo kan zeer efficiënt worden ingezet op onze grootste locatie, waar we orderverzamelgangen van meer dan 100 meter hebben en 100 procent manueel picken", weet operations manager Peter Kaleck. "De eerste tests laten al prestatiestijgingen van 10 tot 15 procent zien. We hebben er vertrouwen in dat we nog hogere stijgingen kunnen bereiken in andere gebieden, waar minder congestie is".

Betrouwbaar en veilig dankzij moderne technologie

De OPX iGo neo is voorzien van moderne sensortechnologie en de jongste generatie, verfijnde communicatietechnologie. Dit maakt een betrouwbare samenwerking met de operator mogelijk. Hiervoor koppelt de operator bij aanvang van de werkzaamheden een afstandsbediening aan de truck. De afstandsbediening hoeft hij vervolgens alleen nog maar mee te nemen en wordt met twee systemen tegelijk gevolgd - via een hybride tracking systeem. Zo kan de operator zich volledig concentreren op zijn werk, waardoor pickfouten tot een minimum worden beperkt en de productiviteit stijgt. Het hybride tracking systeem, uniek i op de markt, combineert de precisie en prestaties van motion tracking met een stabiele lokalisering via de radio. Een betrouwbare herkenning en positiebepaling van de operator is op die manier altijd gegarandeerd - zelfs bij Z-picking en wanneer er veel verkeer in het gangpad is.

Met behulp van de afstandsbediening heeft de operator toegang tot de belangrijkste functies van de truck. Tevens kunnen die functies worden beidend via de knoppen aan de zijkant van de OPX iGo neo. Het omschakelen naar manuele bediening gebeurt automatisch zodra de bestuurder het bestuurdersplatform betreedt.

Een multi-level veiligheidsconcept biedt maximale veiligheid en beschermt mensen, goederen en opslagmateriaal. Een persoonsbeschermingssysteem en de motion-tracking-sensoren detecteren alle dynamische en statische objecten in een omgeving tot 15 m. De systemen maken een navenant veilige situatiereactie op de gedetecteerde obstakels mogelijk. Dit betekent, dat de truck zelfstandig objecten en personen vermijdt. Bovendien detecteert het systeem automatisch kruisingen en gangpaden. In die gevallen remt de truck voorzichtig af. Pas nadat de operator dit heeft bevestigd, steekt de OPX iGo neo het kruispunt over. Een optionele 3D-camera aan de voorzijde van de truck biedt extra bescherming, door op betrouwbare wijze obstakels over de gehele hoogte van de truck te detecteren. LED-signaalverlichting zorgt daarnaast voor een uitstekende zichtbaarheid van het autonome voertuig. De verlichting geeft bovendien aan in welke modus het voertuig zich bevindt, of op welk stellingvak het zich oriënteert.

"Ergonomie, het vermijden van ongevallen en betere prestaties zijn voor ons enorm belangrijk", vervolgt Kaleck. "Daarom zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe technologieën, zoals OPX iGo neo, die niet alleen ongelukken voorkomen, maar de orderverzamelaar ook ergonomisch laten bewegen en tegelijkertijd de prestaties verhogen".

Vier modellen voor verschillende inzetscenario's

Om voor elke toepassing de juiste orderpicker te kunnen bieden, is de STILL OPX iGo neo verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringen. Er is bijvoorbeeld een variant leverbaar waarbij de doelpallets (tot twee europallets) op een optimale, ergonomische werkhoogte kunnen worden geheven en rugklachten worden voorkomen. Ook het werken in krappe ruimtes en het transporteren van lange goederen is geen probleem dankzij het grote aanbod aan modellen.

Alle truckvarianten kunnen tevens extra brede pallets of rolcontainers tot 1.000 mm transporteren. Optioneel kunnen ze worden uitgerust met een onderhoudsvrije lithium-ion accu, waardoor snel en probleemloos tussentijds laden mogelijk wordt en een hoge beschikbaarheid gewaarborgd is.