01.11.2021

AG Logistics bouwt aan toekomst met STILL

Gloednieuw distributiecentrum voor snelgroeiende dienstverlener

AG Logistics Services is een snelgroeiend, flexibel familiebedrijf met flinke ambities. In amper zes jaar groeide het warehouse oppervlakte van de dienstverlener naar 110.000 m2. Voor de logistieke inrichting bouwt AG Logistics op STILL, dat ook voor het nieuwe distributiecentrum in Ede zowel de trucks als de stellingen leverde.

AG Logistics is ontstaan uit AG Transport, dat in 2005 werd opgestart als charterbedrijf. Sinds 2016 biedt het bedrijf daarnaast warehousing en value added services aan. “Dáár zit onze groei; van de afgelopen jaren, maar zeker ook voor de toekomst”, weet operationeel directeur Theo Thomassen.
Voor de eerste warehouse activiteiten beschikte AG Logistics over 13.500 vierkante meter in Beuningen. “Dat bleek al snel te klein, waarna we in korte tijd doorgroeiden naar 35.000 vierkante meter met de vestiging Wychen erbij. Met het verder uitbreiden van onze diensten en de aanhoudende groei werd ook dát te krap”, vertelt Michel Roks, senior sales verantwoordelijke bij AG Logistics. Verdere uitbreidingsmogelijkheden in Wijchen waren er niet. “Bovendien ging de voorkeur van onze grootste klant – een grote, wereldwijd opererende producent uit de food sector – uit naar een locatie die centraler is gelegen”, vervolgt Roks.

De keuze viel op Ede, waar in oktober 2020 werd gestart met de bouw van een gloednieuw, distributiecentrum. Sinds de zomer van 2021 is de nieuwbouw, met BREEAM Excellent duurzaamheidscertificaat, operationeel. “We hebben het pand volledig in eigen beheer laten bouwen en ingericht”, vertelt Thomassen. “Naast duurzaamheidsaspecten hebben we uiteraard goed gekeken naar de logistieke inrichting en processen. Daarbij konden we bouwen op de kennis en ervaring van STILL.”

Totaalpakket uit één hand
“We zochten een leverancier die ons, liefst volgens het one-stop-shop principe, kon leveren wat we nodig hadden en daarnaast ook met ons meedacht. We hadden het beste gevoel bij STILL”, geeft Thomassen aan. “Zij waren het meest doortastend en bleken een goede sparringpartner. Ze dachten proactief mee, konden snel leveren en bovendien was de prijsstelling prima.”
STILL leverde en installeerde de stellingen voor de opslag van 30.000 blokpallets en een kleine 20.000 europallets. Ook de complete intern transportvloot werd door STILL geleverd. In totaal gaat het om 32 trucks, variërend van hef- en reachtrucks tot elektrische pallettrucks. “Met het oog op de toekomst, als we vaker en meer grotere orders verzamelen, hebben we ook alvast twee STILL iGo neo autonome orderverzameltrucks aangeschaft”, vult Roks aan.

Intelligent laden
Alle trucks zijn uitgerust met onderhoudsvrije lithium-ion accu’s. “Een bewuste keuze”, stelt Thomassen. “Dankzij de lithium-ion technologie hoeven we geen batterijen te wisselen en hebben we ook geen omkijken naar de accu’s. Het enige waarop we moeten letten, is dat de trucks tijdens elke pauze aan de lader worden gezet. Het laadstation is dan ook vlak bij de kantine geplaatst.”
Het station is ruim opgezet, overzichtelijk en netjes. Er wordt bovendien intelligent geladen. Accu’s die het meest zijn ontladen, krijgen automatisch de meeste spanning, zodat een maximale inzetbaarheid van de trucks gegarandeerd is. Om ook het maximale te halen uit de levensduur van de li-ion accu’s, wordt ieder weekend – als de operatie stilligt – een volledige laadcyclus doorlopen.

Maximale efficiency
Uiteraard ligt ook bij de logistieke processen de focus op maximale productiviteit en efficiency. Zo zijn er in het stellingenblok twee ‘fast lanes’, waar de reachtrucks de uitgeslagen pallets afzetten, waarna ze voor verder transport kunnen worden opgepikt door de elektropallettrucks. “Dankzij die fast lanes heeft iedere reachtruck een productiviteit van maar liefst 40 pallets per uur”, aldus Thomassen.
Voor een productief en efficiënt orderverzamelproces investeerde AG Logistics onder andere in een automatische layer picker. Via een rollenbaansysteem worden pallets naar een van de 64 picklocaties getransporteerd. Een robotarm, die via twee geleiderails over de picklocaties beweegt, pickt vervolgens de lagen en stelt de mixed pallets voor de klant samen. “Daartoe is de arm uitgerust met een speciale grijper. Deze detecteert welke kracht er nodig is om de producten betrouwbaar en veilig te picken”, legt Roks uit. De samengestelde pallets worden automatisch gesealed en gelabeld, waarna ze van de rollenbaan worden genomen en naar de expeditievloer worden getransporteerd.

Toekomst

Met het nieuwe dc is AG Logistics Services nog beter in staat om aan de groeiende vraag vanuit de markt te voldoen. Maar de ambities om verder te groeien zijn onveranderd hoog. Een tweede, duurzaam distributiecentrum in Oosterhout (bij Nijmegen) is zo goed als klaar. In het eerste kwartaal van 2022 worden de inmiddels 40.000 vierkante meters daar uitgebreid met nog eens 13.000 vierkante meters. “We zijn dermate tevreden met STILL dat we ook voor verdere uitbreiding zeker weer bij hen aankloppen”, besluit Thomassen.