26.11.2019

Van der Heijden Chees services, STILL levert complete lithium-ion vloot

Van der Heiden Cheese Services gaat voor duurzaamheid

Onlangs vernieuwde Van der Heiden Cheese Services vrijwel haar complete intern transportvloot en stapte het bedrijf over op de onderhoudsvrije lithium-ion technologie van STILL. STILL bleek als één van de weinigen in de markt in staat om de gehele vloot met li-ion accu’s te leveren.

Directeur Teunis van der Heiden: "We hebben totaal geen omkijken meer naar de accu’s."

Als onafhankelijk full service dienstverlener in kaas levert Van der Heiden Cheese Services uit Veenendaal de kwaliteit en de flexibiliteit die de opdrachtgevers vragen. "Zelf spreken we liever van partners dan van opdrachtgevers”, vertelt directeur Teunis van der Heiden. “Dan moet je denken aan fabrikanten, groothandelaren en exporteurs. Die partners willen we zoveel mogelijk ontzorgen. Niet alleen door de opslag, de rijping en de grootverpakking voor hen te verzorgen. Maar bijvoorbeeld ook door hen het versnijden van de kazen uit handen te nemen."

Modern kaaspakhuis

Voor het aanbieden van dit totaalpakket beschikt Van der Heiden Cheese Services over een modern kaaspakhuis, dat in 2017 nog fors werd uitgebreid. "Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende marktvraag", vervolgt Van der Heiden. Met de nieuwbouw steeg de opslagcapaciteit van 2,5 miljoen kilo kaas naar ongeveer 5,5 miljoen kilo.
De in- en uitslag voor de rijping en de bewerkingsprocessen verloopt vrijwel volledig geautomatiseerd. Met behulp van robots, een conveyor systeem en automatische magazijnkranen worden de kazen naar de gewenste locatie getransporteerd. Op de expeditievloer, waar jaarlijks zo’n 20 tot 25 miljoen kilo kaas wordt verstuurd naar retailers in heel Europa en importeurs wereldwijd, wordt het intern transport van de kazen verzorgd met behulp van mobiel intern transportmaterieel.

Vloot vernieuwd

Afgelopen herfst, bijna twee naar nadat de nieuwbouw in gebruik werd genomen, besloot Van der Heiden Cheese Services ook die intern transportvloot te vernieuwen. "Voor die verjonging hebben we bewust de tijd genomen", legt Teunis van der Heiden uit. "Tijdens de nieuwbouw en gedurende de opstartfase hebben we gewerkt met onze vorige trucks. Daar waar nodig hebben we op- en afgeschaald met behulp van huurtrucks. Zo kregen we goed in beeld hoeveel trucks en welke typen trucks we nou precies nodig hebben in ons vernieuwde proces."
Toen dat duidelijk was, heeft de dienstverlener meerdere leveranciers benaderd. "Daarbij hadden we – naast het aantal en de typen trucks – uiteraard nog andere wensen en eisen. Bijvoorbeeld als het gaat om de productiviteit, het energieverbruik, het onderhoud en de ergonomie van de trucks", vult de directeur aan.

Duurzame keuze

De belangrijkste eis betrof de energievoorziening van de trucks, zo blijkt als Van der Heiden vervolgt: We streven continu naar een juiste balans tussen de drie p’s: people, profit en planet. Duurzaam ondernemen staat bij ons hoog in het vaandel. Conventionele loodzuur accu’s passen niet meer in dat plaatje. Zeker niet in een levensmiddelenomgeving als de onze."
Bij het laden van loodzuuraccu’s komen gassen vrij die schadelijk kunnen zijn voor mens en omgeving. Bovendien mogen de traditionele accu’s niet ongestraft tussentijds worden geladen, aangezien dat de levensduur van de batterij negatief beïnvloedt. Van der Heiden Cheese Services wilde daarom voor de gehele vloot overstappen op trucks met lithium-ion accu’s. Lithium-ion accu’s zijn onderhoudsvrij en kunnen probleemloos tussentijd worden geladen, bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze. "Bovendien wilden we één aanspreekpunt", vervolgt Teunis Van der Heiden. "Eén leverancier die dus niet alleen de kleine magazijntrucks, maar ook de heftruck en de reachtruck kon leveren met lithium-ion technologie. Dat bleken er slechts een paar te zijn."

Eén aanspreekpunt

De uiteindelijke keuze viel op STILL Intern Transport, dat in totaal elf lithium-ion hef- en magazijntrucks leverde. "We hadden bij STILL het beste gevoel. De prijs was scherp en de trucks zijn kwalitatief prima. Ze voldoen aan al onze wensen en eisen. Bovendien hebben we uit het verleden goede ervaringen met het merk en de service van STILL", licht de directeur de beslissing toe.
Voor de nieuwe vloot koos Van der Heiden Cheese Services voor full operational lease. Teunis van der Heiden: "Voorheen hadden wij onze trucks altijd in eigendom. Omdat de lithium-ion technologie echter een nog relatief nieuwe technologie is, hebben we deze keer gekozen voor een leaseconstructie. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de leverancier."

Inzetbaarheid gewaarborgd

De overstap naar lithium-ion bevalt de directeur uitstekend: "We hebben totaal geen omkijken meer naar de accu’s. Ook niet als het om dagelijks onderhoud gaat, zoals het bijvullen met gedemineraliseerd water. En dankzij de tussenladingen is een maximale inzetbaarheid altijd gewaarborgd. Ook als we straks van een 1,5 ploegendienst naar een tweeploegendienst gaan."
Uiteraard vereist het tussentijds laden van de accu’s een andere discipline, weet ook Van der Heiden: "Jarenlang hebben onze medewerkers te horen gekregen dat ze de truck niet te vroeg aan de lader mochten zetten. En dan wordt van de ene op de andere dag juist van hen verwacht dat ze de trucks het liefst zo vaak mogelijk tussenladen. Gelukkig hebben we met die mindswitch nauwelijks problemen gehad. De praktijk is een harde leerschool. Als je een paar pauzes vergeet om de accu aan de lader te zetten, kom je vanzelf aan het einde van de dag stil te staan. Dat gebeurt je maar één keer; daarna weet je wel beter."