15.05.2018

Unversitair Medisch Centrum Mainz, 4.500 maaltijden op tijd geleverd

LiftRunner goederentrein optimaliseert ziekenhuistransporten

De goederenstroom voor meer dan 60 klinieken, instituten en inrichtingen van het Universitair Medisch Centrum Mainz bestaat onder andere uit regelmatige leveringen en speciale transporten. Om deze processen te optimaliseren werden twee LiftRunner-routetreinen van STILL aangeschaft.

De goederenstroom voor meer dan 60 klinieken, instituten en inrichtingen van het Universitair Medisch Centrum Mainz bestaat onder andere uit regelmatige leveringen en speciale transporten. Om deze processen te optimaliseren werden twee LiftRunner-routetreinen van STILL aangeschaft.

In distributierondes voorzien zij de klinieken van voedsel en schone was. Daarnaast worden vuil linnengoed, ziekenhuisafval en emballage afgevoerd met de LiftRunners. Voor het moeiteloos laden en de bescherming van de trolleys tijdens het transport, zijn de C-frames voorzien van een gepatenteerde vloerplaat. Deze is ontworpen en gefabriceerd volgens de door de Dienst Centrale Logistiek opgegeven afmetingen.

De afdeling Universitaire Geneeskunde van de Johannes Gutenberg Universiteit Mainz is het enige universitaire ziekenhuis in Rijnland-Palts. Als internationaal erkend wetenschaps-centrum bestrijkt het UMC het gehele spectrum van de geavanceerde geneeskunde en is het, met 7.500 werknemers, de grootste werkgever in de regio. 

Catering met goederentreinen

Voor de catering beleveren de twee STILL LiftRunners drie keer per dag verschillende inrichtingen en klinieken met maaltijden. Bernd Broszehl, hoofd Centrale Dienst: "Van 6.00 uur tot 22.00 uur zijn de treinen continu onderweg. Voor 1.500 ziekenhuispatiënten worden driemaal daags tot 4.500 maaltijden vanuit de keuken naar de ziekenhuisafdelingen gebracht. Om de dranken te koelen en het warme voedsel op temperatuur te houden, zijn de voedselwagens uitgerust met een elektronisch gestuurde warmhoudende en een koelende unit". 

Voor het transport binnen de betreffende kliniekgebouwen is de maximale grootte van de trolleys afgestemd op de maat van de liften en de verschillende knelpunten. Dit bepaalt ook de afmetingen van de bodemplaat in de C-frame aanhangwagens. Ze bieden plaats aan de opname van maximaal twee trolleys aan de rechter- of linkerkant, afhankelijk van de koppelingsrichting.

LiftRunner geoptimaliseerd transportsysteem

De twee goederentreinen bestaan elk uit een krachtige elektrische R07-trekker en drie wendbare C-frames. "Tijdens de distributierondes wordt de schone was op de afdelingen van het ziekenhuis afgeleverd en wordt de vuile was bij de ziekenhuisstations opgehaald. We rijden tot negen ton per dag naar de wasserij," voegt Broszehl toe. Bij de LiftRunner-goederentrein wordt de stuurbeweging door de C-disselkoppeling op alle wielen overgebracht. Dit zorgt niet alleen voor een hoge richtingsstabiliteit bij hogere snelheden, remmanoeuvres en hellingen, maar ook voor de stabiliteit van de frames bij scherpe bochten. De volrubber banden van de C-frames compenseren oneffenheden in de vloer. Uwe Schmitt, Supply Management Team Leader, voegt hieraan toe: 

"In krappe bochten blijft de straal van de STILL-goederentrein gelijk. Ongevallen, elektronische defecten aan de trolleys door sterke trillingen worden zo vermeden, evenals slijtage en beschadiging van de trolleywielen. Bovendien zijn de rolgeluiden niet zo luid als voorheen. Met de extra bescherming tegen weersinvloeden is de LiftRunner ideaal voor gebruik buitenshuis.”

De bodemplaten vergemakkelijken het laden en beschermen de trolleys

De maat en draagkracht van de C-frames zijn bepaald door de centrale logistiek afdeling. Ook zijn veiligheidsconcepten met lichtschermen geïmplementeerd. "Bij het betreden van de R07-trekker worden alle frames door de hydraulische schakelaar automatisch omhoog gebracht en weer verlaagd bij het verlaten van de trekker. Met het gepatenteerde LiftRunner-principe kunnen de gladde, roestvaststalen bodemplaten tot op de vloer worden neergelaten en kunnen de wagens moeiteloos worden geladen en gelost. De elektronica en de wielen van de voedselwagens is tijdens het transport beschermd", legt Andreas Bade, Regional Sales Manager van de vestiging STILL Frankfurt, uit.

Motorvoertuig

De elektrische R07-trekker van STILL is ideaal voor het nemen van de hellingen en biedt plaats aan twee personen. Deze zijn nodig voor de snelle levering van de voedselwagens op de afdelingen van de klinieken. De batterij gaat een hele werkdag mee en wordt in de nacht geladen. Speciale lastdragers, ladingzekering, weggoedkeuring, containers voor post, stikstof- en andere gascilinders evenals kabeltrommels vervolledigen het transportspectrum van de twee LiftRunners van STILL.

De laadunits in de frames staan tijdens het transport vast met afstandshouders en bevestigingsbeugels. De veiligheidshekjes zijn gestandaardiseerd voor de verschillende containers. Tijdens het laden worden ze rechtop geplaatst en kunnen niet spontaan terugvallen. Alle veiligheidshekjes zijn elektronisch verbonden met de R07. Als een beugel niet omlaag is geklapt voordat de rit start, kan de trekker niet rijden. Door de positionering van de containerbeugels en de controle op het vastzetten van de lading bestaat er dus geen risico op letsel tijdens het rijden. Voor het veilig rijden op het ziekenhuisterrein, bij kruispunten van de ondergrondse garages en uitgangen naar de buitenruimtes van het ziekenhuisterrein, zijn de LiftRunners ook toegelaten voor het rijden op de openbare weg. De twee R07-trekkers en de C-frame-aanhangwagens zijn uitgerust met richtingaanwijzers, remlichten, achteruitrijlichten en kentekenplaten.

Flexibele aanpassing van C-frames

Voor het transport naar de voorzieningen en klinieken buiten het ziekenhuisterrein zijn slechts twee opleggers nodig. Met een extra gemonteerde ventielen kan de hydrauliek voor de vierwielbesturing van de C-rames eenvoudig worden onderbroken om een aanhanger eenvoudig te ontkoppelen. Met hun flexibele karakter zorgen de routetreinen van STILL voor zekere en veilige processen binnen het gehele transportsysteem.