09.11.2021

Service STILL doorslaggevend

Rederij Doeksen kiest voor één merk

Rederij Doeksen uit Harlingen stapte voor haar trekkervloot over op een één-merk-beleid. Mede dankzij de goede service viel de keuze op STILL. “Een keuze waar we absoluut geen spijt van hebben”, stelt Hoofd Waldiensten, Yntze Wiebenga.

In 2023 verzorgt Rederij Doeksen 100 jaar de passagiersdienst tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland. Jaarlijks vervoert het familiebedrijf met een vloot van autoveerboten en snelle catamarans ruim 785.000 passagiers over de Waddenzee. In de winter varen er zes veerdiensten per dag, maar ’s zomers is dat het dubbele.

Nadat de passagiers zijn ingecheckt, lopen ze richting de veerboot. Ze komen dan langs bagagekarren, waar ze hun bagage kunnen afgeven. Vlak voordat de boot vertrekt, krijgt de waldienst een seintje en worden de beladen karren aan boord gereden met behulp van elektrische trekkers. “De trekkers varen met de veerboot mee, zodat de bagagekarren ook weer snel kunnen worden uitgeladen als de boot is aangemeerd. Passagiers hoeven zo niet lang te wachten op hun bagage”, vertelt Yntze Wiebenga, Hoofd Waldiensten bij de rederij. “En de volgende trekker combinatie staat dan al klaar voor de terugvaart.”

Eén aanspreekpunt
De trekkervloot van Doeksen telt in totaal dertien trekkers, waaronder elf STILL-trekkers. Voorheen beschikte de rederij over een gemixte vloot. “Maar we zijn overgestapt op een één-merk-beleid en hebben gekozen voor STILL. We hebben nu nog maar één aanspreekpunt. En dat bevalt prima”, vervolgt Wiebenga. “Mocht er een storing zijn, dan bellen we STILL en is de monteur vaak al binnen 24 uur hier.”

De vaste servicemonteur, Hans Iltink blijkt een belangrijke reden in de keuze voor STILL. Wiebenga: “Het is een echte vakman, die verstand van zijn werk heeft en met ons meedenkt. Stilstand blijft daardoor beperkt tot een absoluut minimum. En dat is voor ons cruciaal. Zeker in het hoogseizoen, als iedere trekker inzetbaar moet zijn.”

De STILL-servicemonteur neemt ook het onderhoud aan de twee nog niet vervangen, oudere trekkers en de heftruck van de rederij voor zijn rekening. Daarnaast verzorgt STILL de jaarlijkse BMWT-keuringen. “Februari is voor ons de keuringsmaand”, legt Wiebenga uit. “Dan plannen we het zo, dat alle trekkers in een tijdbestek van twee à drie dagen in Harlingen zijn, zodat de monteur ze kan keuren en wij er weer zorgeloos een heel seizoen tegenaan kunnen.”