26.09.2019

ATM, als de vonk niet mag overslaan

STILL levert zeven stuks RX 60 in Ex-uitvoering aan ATM

ATM heeft onlangs zeven nieuwe STILL RX 60 elektrotrucks in gebruik genomen in haar nieuwe opslaghal voor verpakt afval. De nieuwe trucks zijn geleverd in Ex-uitvoering en passen naadloos binnen de aangescherpte veiligheids- en gezondheidseisen die ATM hanteert.

De zeven nieuwe STILL RX 60 trucks voldoen naombouw door Miretti aan de jongste ATEX-richtlijnen volgens EN 1755:2015

ATM heeft onlangs zeven nieuwe STILL RX 60 elektrotrucks in gebruik genomen in haar nieuwe opslaghal voor verpakt afval. De nieuwe trucks zijn geleverd in Ex-uitvoering en passen naadloos binnen de aangescherpte veiligheids- en gezondheidseisen die ATM hanteert.

Met 216 medewerkers verwerkt ATM in Moerdijk jaarlijks 2 miljoen ton afvalstoffen variërend van vervuilde grond, chemisch afval, oliehoudend slib en afvalwater. Circa 55.000 ton van deze stroom bestaat uit verpakt afval in vaten, Intermediate Bulk Containers (IBC’s) en jerry cans. Het betreft vooral ingezameld afval uit milieustraten, zoals verfresten, lijm, hars, vetten en olie. Voor de ontvangst, opslag en verwerking van dit verpakte afval bouwt ATM een gloednieuwe loods van 4.900 m2. Fase 1 en 2 zijn reeds in gebruik, fase 3 volgt later dit jaar. “Met de nieuwbouw van de OVA, de Opslagvoorziening Verpakt Afval, beschikken we over bijna vier keer zoveel opslagcapaciteit en kunnen we onze pyrolyse-installatie gelijkmatiger voeden”, vertelt Ben Hopmans, Manager Health & Safety bij ATM. “De nieuwbouw is voor ons tevens het moment om ook het intern transport in en rondom de OVA te verbeteren.”

Van diesel naar elektro

De OVA beschikt over grotere compartimenten voor het gescheiden opslaan van verschillende ADR-klassen die het verpakte afval kent. De opslagvakken zijn voorzien van de jongste brandpreventie- en blustechnieken en hebben een volledig gecontroleerde afvoer en opvang van eventueel vrijkomende vloeistoffen. Deze worden door ATM weer in haar eigen afvalwaterzuiveringsinstallaties verwerkt.

“Als het gaat om veiligheid en arbeidsomstandigheden leggen we de lat heel hoog”, vervolgt Ben Hopmans. “Daarom kijken we binnen onze site ook naar de toekomstige grenswaardenormering voor dieselemissies. De nieuwe loods is geen open ruimte meer, maar een omsloten opslag zonder deuren. Ook al zit er een roetfilter op, we willen hierin niet meer met diesel heftrucks rijden. Echter, door de ATEX-zonering binnen de OVA lukt zo’n overstap niet met standaard elektrotrucks. Daar moet vooraf echt het nodige aan gebeuren.”

Eén adres voor certificatie

Na oriëntatie in de markt en een geslaagde demo viel de keuze voor de nieuwe trucks op STILL Intern Transport en zeven stuks van de RX 60 vierwiel heftruck. Vijf hiervan zijn 2,5 tonners, twee zijn 3,5 tonners. De trucks zijn alle door Ex-ombouwspecialist Miretti in Italië aangepast voor het rijden binnen ATEX-zone 2. De twee 3,5 tonners gaat zelfs een stapje verder. Met hun hogere hefmast zijn deze trucks in staat om het verpakte afval in een van de twee shredders van de pyrolyse-installatie van ATM te kippen. “Boven de tijdelijk openstaande vulopening hanteren we ATEX-zone 1. Ook daaraan moesten de STILL trucks voldoen,” aldus Ben Hopmans.

De ombouw van trucks is door STILL, Durwen (voorzetapparatuur) en Miretti in zeer nauwe samenspraak uitgevoerd. STILL stuurt vanuit de fabriek in Hamburg de truck rechtstreeks naar Miretti. Deze bouwt om en levert de truck weer terug aan STILL Hamburg. Daar krijgt de RX 60 alle benodigde certificeringen in één keer en zorgt STILL voor de volledige productaansprakelijkheid. Deze aanpak biedt de eindgebruiker meer zekerheid en duidelijkheid.

Op alle slakken zout leggen

Bij de ombouw tot Ex-truck wordt werkelijk op alle slakken zout gelegd. Zo pakt Miretti alle potentiele ontstekingsbronnen aan en worden warme oppervlakken extra beveiligd. Van schakelaars tot controllers, nergens mogen vonken of hitte optreden. Elektrische componenten krijgen een drukvaste behuizing zodat er geen explosieve gassen kunnen binnendringen of vonken vrijkomen. Mocht er toch een explosie in een component plaatsvinden, dan houdt het drukvaste kapsel deze binnen de unit.

Andere aanpassingen aan de RX 60 trucks zijn het gebruik van geleidende banden, de aarding van de batterijtrog en het gebruik van een pneumatische voetbediende claxon. Bovendien worden alle kunststof plaatdelen gecontroleerd of ze statische elektriciteit opbouwen. Indien nodig komt er een laagje antistatische verf overheen.

Voor alles op en rondom het vorkenbord is ook het nodig gedaan. De Durwen roterende vorkenklem voldoet eveneens af fabriek aan de gevraagde explosie beveiligde specificaties. Zo beschikken ze onder andere over rvs-bekleding van de vorken die geen vonken veroorzaken als ze over andere materialen of de grond schrapen. De roterende vorkenklemmen zijn standaard voorzien van een directe wormwiel aandrijving en de gepatenteerde ‘Slot & Key Technology’. Deze vangt de zijdelingse klemkrachten op en een eenvoudige vorkvervanging mogelijk indien nodig.

Inzet verloopt aangenamer

“Het was voor de chauffeurs in het begin best een grote overstap”, stelt Supervisor Logistiek Niek Snelders tijdens het lossen van twee vrachtwagens in de nieuwe loods. “Ze waren diesel trucks met geluid gewend en dachten dat ze met de elektrische trucks minder zouden presteren. Inmiddels weten ze uit ervaring dat ze makkelijk de capaciteit halen, maar dat alles veel aangenamer verloopt.” Snelders doelt hiermee niet alleen op het ontbreken van motorgeluid en -trillingen en de vloeiendere rijeigenschappen van de STILL elektrische heftrucks. Met de komst van de nieuwe OVA is ook de vloer verbeterd en dat werkt aanzienlijk aangenamer.

ATM is een 24/7 bedrijf, al gebeurt de inzet van de nieuwe trucks in twee ploegen: van 06.00 tot 14.00 uur en van 14.00 tot 22.00 uur. Om stilstand te voorkomen is er voor elke 2,5 tonner een wisselbatterij geleverd en deelt het duo 3,5 tonners er samen eentje.

“We rijden de batterijen netjes leeg tot de truck zelf aangeeft dat we moeten wisselen”, wijst Snelders op het laadstation. “Op die manier houden we ook het batterijpark gezond en de trucks optimaal inzetbaar. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om: een veilige en gezonde werkplek en optimale afhandeling van onze afvalstromen.”

95% kaderstukje geschikt voor hergebruik

ATM bestaat 36 jaar en is sinds 2017 onderdeel van Renewi, de naam van het fusiebedrijf van Shanks en Van Gansewinkel. In Moerdijk verwerkt ATM vijf hoofdstromen: verontreinigde grond, verpakt chemisch afval, oliehoudende slib, afvalwater en dampen en scheepsafval. In totaal zo’n 2 miljoen ton per jaar en hiervan wordt 95% geschikt gemaakt voor hergebruik. De energie die vrijkomt uit het reinigingsproces voorziet ATM voor 75% in haar eigen energiebehoefte. De thermisch gereinigde grond doet vervolgens dienst in de wegenbouw en voor cement- en betonindustrie, het water is geschikt voor verdere verwerking in de gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) en het schroot dat afkomstig is het verpakt chemisch afval wordt weer staal.