Volle kracht vooruit! Maar wel veilig graag

Volle kracht vooruit! Maar wel veilig graag

Of er nu tot 35 ton moet worden getrokken, of tot drie ton op het platform moet worden verplaatst: elektrotrekkers en platformwagens draaien er de hand niet voor om. Rijeigenschappen, efficiëntie en veiligheid zijn van groot belang. En innovatieve functies maken een opmerkelijk verschil, leert de praktijk. Maar verlies ook zeker niet de bestuurder uit het oog. 

Elektrotrekkers en platformwagens zijn niet meer weg te denken uit de moderne economie. Scheepswerven, autofabrikanten, internationale luchthavens en spoorwegstations, logistieke bedrijven, expediteurs en ontelbare productiebedrijven over de hele wereld vertrouwen al jaren op de krachtige en emissievrije voertuigen. Bijvoorbeeld voor het bevoorraden van werkstations op de productievloer, of voor het transport van materiaal over middellange en lange afstanden - zoals tussen het magazijn en de productievloer.


Hoe bepaal ik het benodigde trekvermogen?

In eerste instantie wordt dit bepaald door het totale gewicht de maximaal te trekken last. Bij meerdere aanhangers telt dus het gewicht van alle aanhangers samen, inclusief belasting. Maar de te trekken last is niet het enige dat telt. Ook de ondergrond en de banden van de karren beïnvloeden het trekvermogen. Simpel gezegd: hoe hobbeliger de ondergrond, of hoe slechter de banden – des te lastiger het is om de last te trekken. En dus hoe hoger de benodigde trekkracht. Maar geen paniek; met capaciteiten tot wel 35 ton is er voor elke inzet een geschikte trekker.

En wat als er hellingen zijn op de route?

Rechttoe rechtaan is zelden een probleem. Net als het nemen van een drempel. Elektrotrekkers en platformwagens kunnen namelijk makkelijk kortstondig een hoger vermogen leveren. Op hellingen is dat echter onvoldoende. Zeker als het hellingspercentage stijgt, zal het trekvermogen afnemen. Afhankelijk van het aantal hellingen op de route - en de lengte van die hellingen - neemt ook de snelheid af.

En wat als er hellingen zijn op de route?

Welke rol spelen innovatieve assistentiesystemen hierbij?

Slimme assistentiesystemen zorgen ervoor dat ook onder die lastigere omstandigheden een veilige inzet gewaarborgd blijft. Systemen die de rijsnelheid reduceren bij het nemen van een bocht kennen we al langer. Tegenwoordig zijn er echter ook systemen die de snelheid van het voertuig automatisch aanpassen aan de lading en de hellingshoek. Bijkomend voordeel is, dat dankzij zo’n systeem de rijeigenschappen tijdens het rijden op hellingen verder worden verbeterd. Met ladingen tot 35 ton zijn bestuurders altijd afgestemd op de situatie onderweg - en tegelijkertijd zo snel mogelijk.

Zijn assistentiesystemen dan onmisbaar?

Dat gaat te ver. Assistentiesystemen helpen absoluut een veilige inzet van trekkers en platformwagens te bevorderen. Maar ook zonder de slimme systemen is een veilige inzet mogelijk. Mits er geen technische compromissen zijn gedaan. Moderne elektrische trekkers en platformwagens zijn daarom bijvoorbeeld voorzien van slijtvrije en geruisloze hydraulische lamellenremmen op beide assen. Dit geeft een zeer krachtige en nauwkeurige remwerking.

En hoe zit het met de energie efficiëntie?

Elektrische trekkers en platformwagens zijn per definitie al duurzaam en schoon. Toch zijn er ook bij deze voertuigen aspecten die een rol spelen voor de energie-efficiëntie. Uiteraard is een zuinige en efficiënte elektromotor voor een groot deel bepalend. Maar ook het al dan niet regeneratief remmen telt mee. Wanneer een voertuig is voorzien van een regeneratief remsysteem, wordt de energie die vrijkomt tijdens het remmen teruggewonnen en -geleverd aan de elektrische aandrijving. Mooi meegenomen dus.

Zijn er nog andere factoren om op te letten?

Jazeker! Trekkers en platformwagens blijven bovenal arbeidsmiddelen, bedoeld om mee te werken. En hoe aangenamer en makkelijker dat werken is, hoe beter. Daarom is het verstandig om ook te kijken naar de cabine. Is er voldoende hoofd- en beenruimte, ook voor langere bestuurders? Is essentiële informatie, zoals de stand van het stuurwiel, de rijrichting, het rijprogramma, de snelheid, de hellingshoek, de weergave van de lading of de laadstatus, in één oogopslag zichtbaar voor de bestuurder? Zijn er voldoende opbergvakken en mogelijkheden om terminals en scanners te bevestigen? En hoe zit het met de instelbaarheid van de stoel en de stuurkolom? Hoe beter de werkplek kan worden aangepast aan de individuele behoeften van de bestuurder, hoe comfortabeler en onvermoeibaar er kan worden gewerkt. Ook de ophanging van de cabine zelf is van invloed op het rijcomfort. Een cabine die op rubber buffers is geplaatst - en als het ware is losgekoppeld van het chassis - dempt trillingen en voorkomt onnodige fysieke belasting voor de bestuurder. Het raamoppervlak in de cabine, tot slot, is grotendeels bepalend voor het zicht. Simpel gezegd komt het hierop neer: hoe meer glas, hoe beter het zicht - en dus hoe kleiner de kans op ongevallen.


Laat een reactie achter

Reacties

Geen Reacties

Abonneer u op onze blog!

Zodra een nieuw artikel wordt gepubliceerd, zullen wij u op de hoogte brengen! U kunt zich op elk moment uitschrijven.

Informatie over gegevensbescherming
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.