8 voordelen van reachtrucks voor een efficiënt magazijn

8 voordelen van reachtrucks voor een efficiënt magazijn

In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen van reachtrucks. Als je ze correct gebruikt kunnen ze de efficiëntie van magazijnen echt verbeteren.

De reachtrucks is een type vorkheftruck dat bijzonder geschikt is voor moderne magazijnen vanwege hun hefhoogte en prestaties in smalle gangpaden. In deze blog gaan we in op de voordelen van het gebruik van reachtrucks en hoe ze een aantal veelvoorkomende uitdagingen kunnen oplossen.


Benutten van verticale ruimte

Een van de grootste voordelen van reachtrucks is hun vermogen om ladingen hoger te heffen dan een traditionele vorkheftruck. Door het hogere bereik van de reachtruck benut je meer verticale opslagruimte. Met hogere stellingen is de capaciteit van een magazijn drastisch te verhogen zonder dat er extra vloeroppervlak nodig is. Onze FM-X reachtruck biedt stabiliteit en snelheid, zelfs bij een enorme hefhoogte van 13 meter.


Nauwkeurigheid reachtruck

Reachtruck

Hoe nauwkeuriger een magazijn- of heftruck werkt, des te meer hij bijdraagt aan de efficiëntieverbetering. Zichtbeperking voor de chauffeur of een positiecorrectie veroorzaakt een vertraging die behoorlijk kan oplopen. Moderne reachtrucks maken gebruik van positioneringslasers, een panoramisch glazen dak, camerasystemen en hefhoogtemeters. Ze helpen de chauffeur om steeds nauwkeurig en gecontroleerd te werk te gaan. Met STILL's Easy Target Plus plaats je goederen snel en nauwkeurig op de gewenste hefhoogte. Dit alles met één druk op de knop en zonder handmatige hoogtecorrecties.


Geautomatiseerde reachtrucks

Reachtrucks hoeven niet handmatig bediend te worden, ze kunnen een rol spelen in een semi-geautomatiseerd of volledig geautomatiseerd material-handlingsysteem. De automatiseringssoftware bestuurt meerdere reachtrucks en voert de verkeersregeling uit. Dit zorgt voor een effectieve benutting van de vloot, inclusief de bewaking van alle batterijladingen. Geautomatiseerde reachtrucks kunnen indien nodig ook handmatig worden bediend - zie onze iGo automatiseringssystemen.

Automated reachtruck

Reachtruck stabiliteit

Stabiliteit is een belangrijke factor bij het verkorten van de cyclustijden van een reachtruck. Wachten tot de mast van een reachtruck stopt met schommelen is geen goede tijdsbesteding. Daarom is de STILL FM-X voorzien van de ALS-technologie (Active Load Stabilisation) om te voorkomen dat de mast gaat slingeren. Een automatische tegenbeweging stabiliseert de mast en verkort de tijdsduur van het na-slingeren tot wel 80 procent.


Reachtrucks voor smallere gangpaden

Reachtrucks zijn van nature compact. In tegenstelling tot een standaard vorkheftruck maken zij geen gebruik van een contragewicht om de stabiliteit te handhaven bij het heffen van een lading. In plaats daarvan hebben ze draagarmen en een reach mechanisme. Hiermee kunnen ze buiten hun compacte frame reiken terwijl ze de last als deel van het tegengewicht gebruiken. Dankzij het smalle frame en de korte draaicirkel werken reachtrucks in magazijnen met smallere gangpaden. Een smaller gangpad betekent uiteraard een grotere opslagcapaciteit van het magazijn, terwijl je toch snel en efficiënt kunt werken.


Reachtrucksnelheid

Om efficiënt te kunnen werken, moeten reachtrucks snel binnen de grenzen van de veiligheid kunnen bewegen. Onze FM-X reachtruck heeft rijsnelheden tot 14 km per uur en helpt u dus bij het bereiken van een maximale handlingsnelheid. Naast de hoge rijsnelheden kunnen reachtrucks de stilstandtijd verkorten dankzij de hoge daal- en hefsnelheden. In combinatie met ladingstabilisatie vermindert dit de cyclustijd. Moderne reachtrucks zijn niet alleen snel in gebruik, ze zijn ook veel sneller op te laden dan vorige generaties. Snelladen in combinatie met optionele lithium-ion accu’s, beperkt de stilstand tot een minimum en vergroot de operationele inzettijd van uw reachtrucks.


Veiligheidskenmerken van reachtrucks

Zoals u van modern intern transportmaterieel mag verwachten, is veiligheid een topprioriteit voor reachtrucks. Verkeerd gebruik of ongelukken kunnen uw werkzaamheden vertragen en de veiligheid van uw medewerkers in gevaar brengen. De STILL FM-X is voorzien van een reeks veiligheidsfuncties, waaronder een waarschuwingslicht en een akoestisch signaal, waardoor het moeilijk is om de truck te missen. Optionele toegangsautorisatie zorgt ervoor dat alleen getraind personeel de truck kan starten. Een SIDESHIFT vergrendeling, deze zorgt ervoor dat indien de last zich tussen de beide chassisarmen bevindt er geen schade kan ontstaan door in deze positie de sideshift te gebruiken. Een automatische neighoek middenstand, deze zorgt ervoor dat de vorken altijd exact recht de pallet ingaan, makkelijk op grotere hoogten, hiermee voorkomt men schade en ongevallen door vallende lasten. Een daalvergrendeling zorgt ervoor dat de last niet op de chassisarmen kan zakken waardoor de lading zou kunnen beschadigen, deze functie is in combinatie met een reachvergrendeling de meest ideale manier de lasten te beschermen tegen het oplopen van onbedoelde schade aan pallets en lading. Tijdens het rijden ligt de lading achter de bestuurder, wat een volledig vrije zichtlijn in de rijrichting oplevert. Dit is vooral belangrijk bij het rijden door kleine ruimten.


Reachtrucks en connectiviteit

Reachtrucks kunnen gemakkelijk worden opgenomen in een magazijnbeheersysteem of een vlootbeheersysteem. Zo kunt u eenvoudig de prestaties monitoren. De FM-X reachtruck van STILL biedt eenvoudige integratie in goederenbeheersingssystemen dankzij de MMS voorziening.


Ontdek hoe ons professionele team u kan helpen

Wij kunnen uw bedrijf helpen de efficiëntie van het magazijn te verbeteren. Als u advies nodig heeft over een van de bovenstaande onderwerpen of producten, aarzel dan niet om vandaag nog contact met ons op te nemen!

 

Laat een reactie achter

Reacties

#1 Henk veen | 27.08.2023 22:19
Goedendag,ik wil iets vertellen over een collega op het werk die meestal op een reachtruck rijdt,als hij pallets moet ophalen dan stapeld hij vaak 4 tot 6 pallets op elkaar,dat wil zeggen twee stapels van 3 naast elkaar waarmee hij dan gaat schuiven,volgens mij is dat niet goed voor de truck,hij schuift ook vooruit waardoor hij weinig zicht heeft,is dit een juiste manier van werken?kunt u mij hierover terugmailen?

Abonneer u op onze blog!

Zodra een nieuw artikel wordt gepubliceerd, zullen wij u op de hoogte brengen! U kunt zich op elk moment uitschrijven.

Informatie over gegevensbescherming
This site is protected by FriendlyCaptcha and the Friendly Captcha Privacy Policy applies.